Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

26 Januari 2010

MATA MERAH TANGAN RINGAN.....

TERIAKAN seorang anak itu tidak juga menghentikan gerakan tangan sang ayah untuk berhenti memukuli tubuh ringkihnya. Barulah setelah tubuh itu diam tak bergerak, kesadaran si ayah langsung pulih. Apa boleh buat, nasi sudah menjadi bubur, nyawa pun melayang sia-sia.

Itu bukan cerita rekaan, tapi benar terjadi pada Disember 1984 di Indonesia. Kes penganiayaan terhadap Arie Hanggara yang dilakukan ayahnya, menjadi cerita memilukan. Bahkan sempat diangkat ke layar perak.

Arie menjadi korban kekerasan ayahnya yang menyebabkan nyawanya melayang. Ternyata Arie bukan anak terakhir yang mengalami nasib memilukan ini. Penyiksaan anak (child abuse) malah terjadi sepanjang tahun. Bahkan UNICEF pada 2003 melaporkan sebanyak 3500 anak berusia kurang dari 15 tahun mati setiap tahun akibat perlakukan kejam.
Pengalaman saya sewaktu kecil, jika abang/ayah atau mak memukuli saya, saya akan membalasnya kepada adik. Begitu juga bila sudah menjadi ibu, apabila saya memukul si abang atas kesalahan yang dilakukankannya dia juga akan mengertak adik seperti yang dilakukan oleh saya. Contoh: tadah tangan dan memukul dengan pembaris.
Jarang ibubapa mempunyai alasan memukul anak kerana mendidik atau mengajar, kebanyakan ibubapa memukul anak kerana tekanan atau mempunyai masalah yang lain. Maka si anak menjadi tempat melepaskan tekanan dan kemarahan (hanya melalui pembacaan sahaja dan belum dibuat kajian oleh saya). Di dalam Islam, tidak boleh memukul anak sehingga menyakitkan atau menyakiti kawasan muka mereka.

Kajian yang dilakukan UNICEF di beberapa negara itu juga menunjukkan tahap kekerasan yang berakhir dengan kematian terjadi di negara-negara kawasan Amerika, Eropah, Pasifik, seperti di AS, Mexico, Portugal, Belgium, Perancis, dan Hungary
Dari hasil kajian UNICEF, ada dua faktor penyebab terjadinya kekerasan terhadap anak. Pertama, stres dan kemiskinan. Kemudian rumah tangga yang kerap diwarnai kekerasan antara suami dan istri.

Bentuk kekerasan yang tidak tepat boleh mempengaruhi sikap buruk pada anak dalam jangka panjang. Cacian si ayah dan ibu seperti “dasar anak sial” atau “dasar anak nakal” akan terekam kuat dalam diri si anak.

Anak yang sering dimarahi orang tuanya, apalagi diikuti dengan penyiksaan, cenderung meniru perilaku buruk (coping mechanism) seperti bulimia nervosa (memuntahkan makanan kembali), penyimpangan pola makan, anorexia (takut gemuk), kecanduan alkohol dan obat-obatan, dan memiliki dorongan bunuh diri.
“Marah merupakan hal yang normal, tapi kemarahan yang tidak tepat bisa memengaruhi kondisi psikis dan fisik anak,” . Tindakan seperti mencubit atau memukul seharusnya dihindari, kerana sama sekali tidak perlu. “Asalkan menguasai teknik-teknik mendisiplinkan anak, 50% kenakalan anak akan teratasi,” .

Mendisiplinkan anak kecil harus secara konkret, seperti menunjukkan wajah marah. Pada usia ini mereka cenderung meniru. Hal ini sesuai dengan perkembangan kognitif anak. Sedangkan pada anak usia remaja/dewasa disarankan menggunakan metod broken record (piring hitam rusak). “Ibarat piringan hitam rusak, ucapkan apa yang diinginkan orang tua berulang-ulang,”
Marah yang bertujuan untuk mendidik dan memperbaiki kesalahan-kesalahan agar perbuatan serupa tidak terulang lagi. Kemarahan yang diekspresikan secara tidak tepat, akan memengaruhi kemampuan orang tua dalam menerapkan disiplin dan memengaruhi hubungan orang tua dengan anak.

Marah yang diikuti pemukulan menimbulkan luka batin, benci terhadap orang tua, rendah diri, antisosial, dan suka berkelahi. “Anak-anak suka meniru, kalau dipukul akan balas memukul. Selain itu memukul tidak mengubah perilaku,”.
Kekesalan orang tua boleh memberi kesan kepada anak. Maka dari itu, orang tua harus menyelesaikan masalahnya lebih dulu. Ibubapa boleh mengikuti terapi untuk mengatasi kemarahan di masa lalu.
Selanjutnya mengenalpasti masalah masalah di masa lalu. “Anak yang ibunya sering sekali marah akan sulit untuk disiplin,”.

Anak yang rapat dengan orang tuanya akan jarang marah. Bila hubungan itu harmonis dan akrab, orang tua lebih mengenal karakter anak sehingga dapat menghindari keadaan yang menyebabkan keretakan dalam hubungan ibubapa dan anak-anak. Ahli psikologi menyarankan agar ibubapa yang ingin maemarahi dan memukuli anaknya harus menarik nafas panjang setiap kali hendak marah.

Agar hubungan orang tua-anak harmonis tingkatkan pendekatan dengan melakukan aktiviti bersama. Kemudian memberi contoh/sikap yang baik boleh meningkatkan rasa percaya diri. Meluangkan waktu untuk bermain bersama, dan memberikan tanggung jawab, membuat anak merasa istimewa. “Ajak anak menyiram tanaman biarkan anak memegang paip air contohnya adalah salah satu aktiviti bersama anak.

Selain hal yang diungkapkan di atas, ibubapa boleh menjalin komunikasi nonverbal. Yakni melakukan kontak mata saat berbicara, sikap tubuh sejajar saat berbicara (sambil duduk atau jongkok), rendahkan nada suara, berikan pelukan dan sentuhan lembut pada kepala sebagai tanda berbaik dengan anak setelah dimarahi.

22 Januari 2010

Pergi dan Datang

Cuma ingin mengajak semua pembaca menghadiahkan surah Al-Fatihah kepada ayahanda Pn Nafrulniza iaitu Almarhum Encik Abdul Manap yang telah kembali ke Rahmatullah pagi tadi.

Semoga teacher dan family tabah menghadapi saat-saat duka ini.


Tahniah juga diucapkan kepada Ustzh Rosilawati Ramlan di atas kelahiran cahaya mata kedua (lelaki) pada 21.1.2010 . Semoga menjadi insan yang mulia.....

19 Januari 2010

Dah Lama

Dah Lama tidak menulis.....

Hari ni nak ajak pembaca blog nie merenung-renung tentang halangan yang akhirnya boleh membawa kita untuk berjaya .

Sahabat semua,

Mungkin satu kebiasaan bagi kita apabila ingin mengejar sesuatu impian, kita akan mendapat banyak halangan. Orang akan berkata tidak, dan semua perkara tidak menjadi seperti yang dirancangkan. Jangan biarkan ianya mengubah momentum dan semangat anda.

Cuba ambil contoh George Lucas. Ramai yang tidak tahu pada mulanya George memujuk Marvel Comics untuk membuat filem tentang FlashGordon, dan mereka langsung tidak ambil peduli. Dan akhirnya, setelah berkali-kali permintaannya ditolak, beliau membuat Star Wars. Daripada halangan tersebut, beliau mengeluarkan produk yangmenghasilkan berbillion US dollar, daripada filem, video games sehinggalah kepada pakaian. Seluruh dunia tergilakan aksi StarWars! Inilah hasilnya selepas matlamat utamanya ditolak.

Jangan ambil hati apabila gagal. Anda mempunyai misi anda sendiri, matlamat dan impian yang jelas. Jangan biarkan orang lain yangmenolak permintaan anda untuk melemahkan semangat anda.

Anda perlu fokus dan teruskan. Anda mempunyai sasaran dan anda mesti capai walaupun halangan menunggu. Ingat, selepas gagal kali pertama anda pelajari daripada kelemahan itu dan perbaiki untuk masa akan datang.

Apabila seseorang berkata tidak kepada anda, tanya kepada diri anda apa yang boleh anda pelajari daripadanya. Apa perubahan yang perlu supaya mereka berkata ya kepada anda. Anda perlu keluar dan dapatkan maklum balas. Dari situ anda tahu mana yang boleh berhasil, ."SESEORANG YANG TAKUT UNTUK MEMBUAT KESILAPAN TIDAK AKAN MENEMUISESUATU YANG MENAKJUBKAN!"

Pastinya ada sesuatu yang hebat berlaku dalam hidup kita daripada kesilapan yang kita pernah buat. Tiada yang sempurna dalam hidup ini. Anda perlu membuat kesilapan dan teruskan kehidupan. Tiada seorang pun yangberjaya pada hari ini yang tidak pernah buat kesilapan.

Kekalahan adalah salah satu dari strategi kemenangan. Kekalahan adalah sesuatu yang ditakuti oleh orang yang gagal. Untuk menang, anda perlu kalah sekali sekala. Ianya menjadi pengalaman dan memberikan anda satu motivasi. Ia menunjukkan mana yang kurang dan bagaimana untuk anda perbaikinya. Pasukan yang menang sesuatu pertandingan tidak menang semua perlawanan.

Dalam kehidupan untuk menjadi insan berjaya anda akan selalu diuji, anda anda perlu tangkas dan berani menghadapi cabaran.

Ingat, orang yang berhenti tidak akan maju ke depan.

11 Januari 2010

AKTIVITI

Salam semua....

Diucapkan SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN KEPADA PELAJAR SEPENUH MASA KOLEJ DAR AL-HIKMAH.

Minggu ni aktiviti banyak seperti biasa....

Esok hari jadinya anak kedua Muhammad Hasan Masyhadi.....kata abahnya nak sambut harijadi Hasan dengan mama sekali.....tapi mama takde pun tak kisah....rasa biasa jer hari jadi ni....(sebab yang penting pencapaian).

Biarlah anak-anak bergembira, kalau dia mahukan ultraman, power rangers, ben10 layan seadanya sahaja. Tak perlu memenuhi kan hasrat nya sangat.

Ikon kanak-kanak dan orang dewasa yang sebenar adalah NABI MUHAMMAD, SAHABAT dan AHLULBAIT tercinta.

Cerita ultraman dan sebagainya boleh dilihat dengan mata kasar mereka, berlawan menentang penjahat dan sebagainya. Kait kan dengan yang berkuasa adalah Allah....yang mulia para anbiya dan pengikut juga keluarga nabi tercinta. Bila anak-anak menonton rancangan sedemikian mereka akan meniru aksi , maka kita sebagai ibu bapa harus kaitkan dengan pembelajaran vicarious learning.....pembelajaran secara tidak formal.

Itu sahaja cerita hari ni.....
Semoga selamat semuanya!

08 Januari 2010

Metodologi Penyelidikan -Sepenuh Masa

SELAMAT MENJAWAB PADA SEMUA PELAJAR......

SESIAPA YANG BERUSAHA ALLAH AKAN MEMBALASNYA BUKAN SAYA!

Ada 2 Bahagian iaitu = Bahagian A 20 soalan objektif
Bahagian B 2 soalan esei wajib jawab

Topik yang perlu diberi perhatian :

Abstrak
Format APA
persampelan
kajian lapangan
temubual
skala pengukuran
hipotesis
kajian tinjauan

........................................................................................................

Psikologi Pembelajaran Sepenuh Masa

Selamat Menghadapi Peperiksaan Kepada semua pelajar!

Terdapat 2 BAHAGIAN

Bahagian A ada 7 soalan dan WAJIB jawab SEMUA. Berbentuk soal jawab .
Bahagian B soalan esei . Soalan 1 WAJIb

Tajuk yang perlu ditekankan adalah:
definisi Psikologi / Psikologi pembelajaran
Ciri-ciri psikologi pembelajaran dan psikologi pendidikan
Albert Bandura
fenomena proses penghapusan
tokoh-tokoh dan bidang mereka
peneguhan oleh B. F. Skinner
ciri utama teori pembelajaran Carl Rogers.
tahap perkembangan kognitif menurut Jean Piaget
jenis model dalam peniruan

BAHAGIAN B :Esei
WAJIB jawab SOALAN 1 dan 2 dari berikutnya.

..............................................................................................

Di bawah adalah markah pelajar.

Midterm =30 %
Assignment = 15%
Persembahan = 15%
Jum = 60%

0904 2101
17
13.5
13
=43.5

0904 2099
21
0
13
=34

0904 2092
23
0
13
=36

0808 1826
14
0
14
=28

0808 1825
17
0
12
=29

0712 1810
17
0
13
=30

0704 1679
22
0
12
=34

0804 1814
16
0
12
=28

0804 1817
20
0
12
=32

0712 1803
17
0
12
=29

06 Januari 2010

SELAMAT

SALAM TAHUN BARU HIJRAH DAN MASIHI UNTUK SEMUA......

Masih tak percaya lagi sudah sedekad atau 10 tahun kita berganjak dari Y2K, istilah yang popular semasa tahun 1999......

Sudah sedekad ini apa yang sudah aku buat.....?

Bagaimana amalan dan dosa......senget ker jika diukur dineraca, mana yang di atas dan mana yang di bawah.......TAKUTTTT juga bila fikir2.....

Masuk tahun 2010 ni rasa macam tak bersemangat pula.....walaupun sedikit2 bertatih untuk memajukan diri......bak kata sifuku Irfan Khairi :

Semoga matlamat 2009 kita telah tercapai dan kini masanya untuk membuka lembaran baru sempena 2010. Tahun baru, matlamat baru & pencapaian baru!

TAHUN BARU juga menyaksikan anak ku yang sulung masuk sekolah 4 tahun, walaupun jarak dia belajar agak jauh dari rumah (dekat tempat kerja mama) dan balik petang , tapi semua itu sebenarnya mengajar dia nilai-nilai yang baru perlu ditanamkan.....

Semalam pergi sekolah dia menangis lagi dan pagi tadi bangun untuk mandi meraung-raung tak nak pergi sekolah.....akhirnya dia pergi sekolah tadi dengan muka yang agak-agak nak menangis melambai-lambai aku.....

BELAJAR LAH UNTUK ADAPTASI PADA NILAI YANG BARU, MOGA KAU DIBERKATI ALLAH!

Maaf tidak ada kesempatan lagi untuk menulis......