Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

14 Disember 2009

LAMBAT

Dini : Salam, sihat? anak2 ok semua? Dengar kabarnye nak gi sambung PHD, moga sukses hingga ke akhirnya

Min: Saja jer rancang dulu. Nothing happens unless first a DREAM. Bukankah mimpi itu percuma, sesiapa saja boleh bermimpi untuk berjaya. Semuanya dah ada di dalam ruang minda manusia . Dan minda kita amat berkuasa. Kita boleh bermimpi untuk menjadi apa saja. Dalam Quran Tuhan sebut , “ mintalah apa sahaja dari Ku , maka akan aku beri kepada mu:.

Ina: Hmmm, Alhamdulillah,...moga2 segala urusan ko dan anak branak dipermudahkan olehNya, tringin nak buat mcm ko. Cume aku byk yg ketinggalan, tp aku tgh berusaha nak majukan diri aku dlm bidang kemahiran, ko doakan agar dipermudahkan olehNya yer.


Min: Kemahiran apa yang ko suka?....takde apa yang ketinggalan, cuma kita kena kejar, kadang2 lari lambat kadang2 kita lari cepat....kadang2 cepat banyak kali jatuh, ada org lari lambat tapi dia tak jatuh sampai jugak....entah ko paham ker tidak....

Ina: Ooo aku paham,maybe aku ni lari lebih lambat dr siput, xpela ko doakanlah yer agar aku xmudah give up

Min: Aku tak cakap macam tu lah...kejayaan nie semua macam kita dekat atas track larian. Semua org harus lari. Dan mungkin ko rasa aku lari cepat tapi mungkin aku banyak kali jatuh. Tapi pada aku ko tak lari lagi sebab banyak persediaan nak kena buat. Sebab tu kita tak boleh cakap engkau bagus dari aku atau apa saja ayat yang menjatuhkan org, sebab masing2 ada kelebihan dan kekuatan masing2. Contohnya org tgk ko duk umah tak keja, maka selalu org kata tak berjaya. Tapi aku ramai anak murid yang sebelum nie duk umah jer, jadi suri rumah tangga, pastu bila anak2 dah besar sikit , belajar ambik diploma, akhirnya mereka jadi org yang berjaya dari budak2 bujang yang belajar kat sini (maaf bujang2, ini adalah perbandingan).

/.........................................................................

Selalu kita nak Berjaya, kita buat perbandingan diri kita dengan orang lain. Itu bagus! Sebab kita ada piawaian kita sendiri. Nah! Kadang2 berdasarkan perbandingan ini kita selalu rasa rendah diri. Itu juga tidak mengapa, kerana ia lumrah dan fitrah.

Namun, kita harus melihat skop yang lebih makro....kerana kejayaan itu milik setiap insan. Kita adalah CHAMPION! WE ARE CHAMPION! Sejak kita dipilih untuk berada di dalam perut ibu kita, kita adalah champion.

Berbalik kepada kisah di atas. Ina (bukan nama sebenar) melihat dirinya tidak punya apa-apa tetapi dia masih mempunyai konsep diri yang tinggi kerana dia juga mahu berjaya namun di dalam bidang yang diminatinya iaitu kemahiran.

Beberapa hari ini banyak dapat respon tentang isu lambat.
Majoritinya mengusul kebimbangan tentang kalau sambung belajar di dalam sarjana muda usia akan meningkat ke 30-an.
Namun kebimbangan ini saya tampung dengan kisah Cikgu Sidek Baba yang juga memyambung ijazahnya ketika usia 30an. Dengan cabaran anak-anak yang membesar, beliau terus juga mencari ilmu sehingga pada pertengahan 40an , baru dapat selesaikan PHD beliau. Kisah ini boleh dibaca didalam buku beliau, SETEGUH TEKAD keluaran ALAF 21.

Apa saja mimpi kita, kejarlah jadikan KENYATAAN!

Apapun yang penting sekali kita harus ada matlamat.

BE CLEAR WHAT YOU WANT!

1. Set dulu goal / matlamat yang ingin dicapai

-matlamat jangka pendek ( 1 bulan hingha satu tahun)

-matlamat jangka panjang (3- 5 tahun)

2. Tulis @ Lukiskan apa yang ingin anda kehendaki.

3. Mimpikan ianya di dalam gambaran minda .

* Bagus buat benda ni (goal book) sebelum masuk tahun baru nie. Cuba kawan2 dan pelajar2 (atau pembaca blog ni) buat buku/album matlamat.

Terbukti 80-90% Matlamat Yang Kita Lukiskan di dalam Buku atau Album itu BERJAYA!

(Keluaran akan datang saya akan menulis tentang Goal Book, Tungguuuuuu.............)

Tiada ulasan: