Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

30 Disember 2009

HARGA DIRI

Kanak-kanak yang mempunyai harga diri yang tinggi juga mempunyai pengaruh sosial yang baik.


Harga diri yang sihat adalah “perisai besi” terhadap cabaran dunia. Kanak-kanak yang selesa dengan diri sendiri lebih mudah menangani konflik dan menghadapi tekanan yang negatif. Mereka selalu tersenyum dan lebih riang menikmati hidup. Kanak-kanak ini pada umumnya adalah realistik dan optimis.

Sebaliknya, kanak-kanak yang mempunyai keyakinan diri yang rendah lebih akan menyebabkan mereka terdedah kepada takut dan putus asa. Mereka yang sering berfikiran negatif tentang diri mereka sendiri mengalami kesulitan untuk mencari penyelesaian sesuatu masalah. Tambahan pula jika mereka sering ditegur dengan kritikan seperti "Aku tidak baik 'atau' aku tidak bisa melakukan apa pun dengan benar," mereka boleh menjadi pasif, menarik diri, atau depresi. Dihadapkan dengan cabaran baru, tanggapan langsung mereka adalah 'aku tidak bisa. "

Berikut adalah bagaimana anda boleh memainkan peranan penting dalam mempromosikan harga diri yang sihat pada anak anda.

What is Self-Esteem?

Harga diri adalah kumpulan keyakinan atau perasaan yang kita miliki tentang diri kita sendiri, kita 'persepsi diri. "Bagaimana kami mendefinisikan diri kita mempengaruhi motivasi kita, sikap, dan perilaku dan mempengaruhi emosi kita penyesuaian.

Pola harga diri mulai sangat awal dalam hidup. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak yang mencapai suatu tonggak mengalami rasa prestasi yang melejitkan harga diri. Belajar untuk berguling setelah puluhan kali gagal mengajarkan bayi yang 'boleh-do' sikap.

Lihat adik ini yang ingin berendam di dalam baldi yang kecil daripada tubuhnya tetap mencuba hingga berjaya


Kanak-kanak yang berani mencuba berulangkaji akan dapat melahirkan nilai harga diri yang tinggi

Konsep sukses ketekunan seterusnya bermula awal. Seperti anak-anak mencuba, gagal, coba lagi, gagal lagi, dan akhirnya berjaya, mereka mengembangkan idea-idea tentang kemampuan mereka sendiri. Pada saat yang sama, mereka mencipta konsep-diri yang didasarkan pada interaksi dengan orang lain. Inilah mengapa penglibatan orang tua adalah kunci untuk membantu anak-anak membentuk tepat, persepsi diri yang sihat.

Self-esteem juga boleh ditakrifkan sebagai kemampuan perasaan digabungkan dengan perasaan dicintai. Seorang anak yang bahagia dengan sebuah prestasi tetapi tidak merasa dicintai pada akhirnya mengalami harga diri yang rendah. Demikian pula, seorang anak yang merasa dicintai tetapi ragu-ragu tentang kemampuan sendiri juga boleh berakhir dengan harga diri yang rendah. Harga yang diri sihat berlaku ketika keseimbangan yang benar tercapai.

Tanda-tanda yang tidak sihat dan Sehat Self-Esteem

Anak-anak dengan harga diri yang rendah mungkin tidak ingin mencoba hal-hal baru, dan mungkin sering bercakap negatif tentang diri mereka sendiri: "Aku bodoh,''Aku tidak akan pernah belajar bagaimana melakukan ini, 'atau' Apa gunanya? Tak ada yang peduli tentang aku juga. "Mereka mungkin memperlihatkan toleransi terhadap frustrasi rendah, mudah menyerah atau menunggu orang lain untuk mengambil alih. Mereka cenderung terlalu kritis terhadap dan mudah kecewa dalam diri mereka. Anak-anak dengan harga diri yang rendah melihat kemunduran sementara sebagai kekal, keadaan tak tertahankan, dan rasa pesimisme mendominasi.

Anak-anak dengan harga diri yang sihat cenderung untuk menikmati berinteraksi dengan orang lain. Mereka merasa nyaman dalam tatacara sosial dan menikmati kegiatan kelompok maupun kegiatan mandiri. Ketika tantangan muncul, mereka boleh bekerja ke arah mencari penyelesaian dan suara ketidakpuasan tanpa merendahkan diri sendiri atau orang lain. Sebagai contoh, daripada berkata, "Aku idiot, 'anak dengan harga diri yang sihat berkata,' Aku tidak mengerti hal ini." Mereka tahu kekuatan dan kelemahan mereka, dan menerima mereka. Rasa optimisme berlaku.

Tiada ulasan: