ARAHAN: Jawab semua soalan di bawah. Anda tidak dibenarkan meniru dan berbincang dengan teman yang lain.
Soalan 1:
Anda adalah pensyarah yang mengajar matapelajaran ujian dan pengukuran bagi peringkat diploma di sebuah kolej swasta. Fikirkan bentuk soalan yang ingin dibina oleh anda yang bersesuaian dengan tahap usia 18 tahun dan nyatakan kebaikan soalan yang dibina itu. Tuliskan tiga bentuk soalan tersebut beserta contoh soalan bagi setiap satu.
Anda adalah pensyarah yang mengajar matapelajaran ujian dan pengukuran bagi peringkat diploma di sebuah kolej swasta. Fikirkan bentuk soalan yang ingin dibina oleh anda yang bersesuaian dengan tahap usia 18 tahun dan nyatakan kebaikan soalan yang dibina itu. Tuliskan tiga bentuk soalan tersebut beserta contoh soalan bagi setiap satu.
Soalan 2:
Seorang pelajar telah menjalan kajian personaliti ke atas sampel yang dipilih olehnya. Skor yang diperolehinya ialah:
86, 44, 56, 77, 80, 34, 44, 25, 76, 91, 61, 38, 21
Cari:
a) ujian kecenderungan memusat
( 5 markah)
b) varian dan sisihan piawai
(6 markah)
c) skor- Z dan skor –T untuk sampel yang memperoleh skor 80.
Seorang pelajar telah menjalan kajian personaliti ke atas sampel yang dipilih olehnya. Skor yang diperolehinya ialah:
86, 44, 56, 77, 80, 34, 44, 25, 76, 91, 61, 38, 21
Cari:
a) ujian kecenderungan memusat
( 5 markah)
b) varian dan sisihan piawai
(6 markah)
c) skor- Z dan skor –T untuk sampel yang memperoleh skor 80.
Soalan 3:
Berikan definisi kebolehpercayaan dan sebutkan dua cara memperbaiki kebolehpercayaan sesuatu ujian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan