Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

30 Mac 2009

Biarkan Dulu....

Pagi tadi saya menghantar anak sulung shirazi ke sekolah, cikgunya bertanya "husin nie dia tak berapa nak fokus semasa belajar, kalau 5 -10 minit tu boleh bertahanlah lepas tu dia main dengan kawan2 dia yang 4 5 orang tu. Macamna nak buat, nak paksa dia atau biarkan saja"

Saya menjawab biarkan saja tapi harus di kawal, kerana mmg tahun nie target saya untuk dia bersekolah dan dedahkan dengan kemahiran berkawan di sekolah. Sambil tahu ABC, 123, nasyid ketuhanan dan membaiki motor sistem semasa pegang pen. Kalau tahu membaca atau menulis itu sudah ajaib bagi saya.

Situasi di atas mungkin terjadi juga pada pelajar2 modular saya atau kawan2 yang membaca entri ini. Saya mengambil sikap biarkan kerana saya rasa anak saya ini sudah berada di dalam tahap performance nya. Mendengar dia membaca alfatihah (walau dalam sebutan pelat) dan membaca A ayam, B bola, C cawan dan seterusnya adalah cukup baik buat dia. Bagi saya, saya berpuas hati. Kerana bimbingan untuk anak-anak yang berusia 2-7 tahun adalah mengajar mereka lebih kepada pendidikan berbentuk ketauhidan dan adab. Kerana awal kanak-kanak, mereka tidak menapis apa yang diajarkan. Mereka hanya menerima sahaja apa yang diajarkan.

Apa yang penting, saya hanya ingin melihat dimensi perkembangan awalnya berkembang dan tidak terbatas.....biarlah dengan tahapnya sekarang.

PS: sebetulnya entri ini saya sudah tulis dengan banyak, tetapi kerana gangguan hubungan internet tulisan itu tidak dapat diselamatkan. Hanya ini sahaja......tak apa....biarkan!!

1 ulasan:

Unknown berkata...

Sorry termpaper...just click in this message..Thank you visiting me...i will try updating with useful info in English...realise that my reader also from western country...