Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

13 Oktober 2009

Hari Wanita Sedunia


Saya tidak sempat mencari tentang kenapa hari ini diwartakan sebagai HARI WANITA SEDUNIA....namun saya rasa saya catitkan artikel ini untuk melihat semula tokoh wanita yang menjadi kebanggan kita dan ikutan kita sehingga putus nyawa terakhir. Tidak lain dan tidak bukan adalah ibunda kita Sayidatina Fatimah binti Rasulillah SAW.






Dengan Nama Allah
Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Kepada roh Ibuku, Zahra,
cermin kesederhanaan, perasaan dan kesucian,
yang baginya kehidupan hanyalah kesedihan,
sementara kewujudannya bagi saya,
adalah kasih sayang semata-mata.






Dalam sejarah Islam, Fatimah adalah sebuah nama yang mengingatkan kaum Muslimin pada sosok Nabi Muhammad SAW. Dia bukan lelaki gagah, melainkan seorang perempuan soleh dan berbudi luhur yang menyandang gelaran “Pemimpin Perempuan Seluruh Alam” (Sayyidatul Nisa’ al-Alamin). Dia seorang perempuan yang rajin solat, sehingga bengkak kakinya. Dia seorang perempuan yang suka menderma, bahkan di saat dirinya menahan lapar. Dialah Fatimah binti Muhammad SAW, isteri Ali bin Abi Thalib. Aisyah puteri Abu Bakar, yang diperisterikan oleh Nabi, melukiskan Fatimah sebagai “seorang yang paras dan tuturnya mengingatkan kita pada Nabi. Saya tidak pernah berjumpa dengan peribadi yang lebih luhur daripada Fatimah, kecuali keperibadian ayahnya," kata Aisyah memuji Fatimah.

Fatimah lahir di Makkah. Tarikh kelahirannya diperdebatkan. Thabari, Ibn Ishaq dan Sirah Ibnu Hisyam mengatakan lima tahun sebelum kenabian Muhammad SAW. Mas’udi menyebut lima tahun setelah kenabian. Yaaqubi mengambil jalan tengah, tetapi tidak menyebutnya secara tepat dengan hanya mencatat, ‘setelah penerimaan wahyu’. Jadi, ada suatu perbezaan pendapat para pencatat sejarah. Sehingga kini catatan kelahiran yang paling tepat adalah pada hari Jumaat, 20 Jamadil Thani, tahun kelima setelah kerasulan Muhammad SAW. (Kita tinggalkan pembahasan ini kepada para ilmuwan supaya mereka dapat memberi pencerahan kepada kita mengenai tarikh kelahirannya yang tepat). Dia dilahirkan dari rahim perempuan agung, Khadijah al-Kubra. Waktu melahirkan Fatimah, Khadijah menghadapi pemulauan daripada penduduk Quraisy. Saat dia memerlukan pertolongan persalinan, tidak ada seorang pun warga Quraisy yang mahu membantunya. Untunglah atas kekuasaan Allah, datanglah empat orang perempuan dari “zaman lain” yang menolong persalinannya. Menurut riwayat, mereka adalah Sarah, ibunda Nabi Ishak as, Maryam, ibunda Nabi Isa as, Asiah isteri Firaun dan Ummu Kulthum, kakaknya Nabi Musa as. “Mereka semua duduk di sekelilingku dan merawatku sehingga puteriku Fatimah lahir," katanya menceritakan peristiwa itu.

Apapun, yang penting kita menaruh prihatin kepada Fatimah sendiri serta realiti Fatimah. Sekarang, seorang anak perempuan menjadi pemilik nilai-nilai ayahnya, pewaris dari semua kehormatan keluarganya. Dia adalah kelanjutan dari mata rantai para nenek moyangnya yang agung, kelanjutan yang dimulai dari Adam dan melewati semua pemimpin kebebasan dan kesedaran dalam sejarah umat manusia. Rantaian yang sampai kepada Ibrahim dan menggabungkan Musa dan Isa padanya. Yang mencapai Muhammad. Mata rantai terakhir dari keadilan Ilahi, renteten kebenaran yang absah itu adalah Fatimah, puteri terakhir dari suatu keluarga yang mengharapkan seorang anak lelaki. Muhammad telah mengetahui bahawa tangan-tangan nasib tersedia baginya. Dan, Fatimah juga telah mengetahui siapa dia sendiri. Ya! Akidah ini menciptakan revolusi semacam itu. Seorang wanita, dalam agama ini, harus seperti ini. Bukankah ini agama Ibrahim dan Fatimah itu ahli warisnya?

Anugerah Kehormatan Untuk Seorang Wanita

Tidak seorang pun berhak dikuburkan dalam sebuah masjid. Masjid terbesar di dunia adalah Masjidil Haram di Makkah. Kaabah, rumah milik Allah. Ia diabdikan kepada Tuhan. Ia merupakan kiblat di mana seluruh solat di dunia terarah. Pembangunan rumah ini diperintahkanNya, dan Ibrahim melaksanakan. Itu adalah rumah di mana Nabi Muhammad diberi kehormatan untuk membebaskannya. Ia membebaskan ‘Rumah Kebebasan’ ini, tawaf mengelilinginya dan sujud menghadapnya. Semua nabi besar dalam sejarah adalah para pelayan rumah ini. Tetapi tidak ada nabi yang berhak dikuburkan di situ. Ibrahim membangunnya, tetapi dia tidak dikuburkan di situ. Muhammad membebaskannya tetapi dia tidak dikuburkan di situ. Dalam seluruh sejarah umat manusia, hanya ada satu orang yang diberi hak istimewa ini. Tuhan agama Islam menghormati satu orang dengan kehormatan untuk dikuburkan dalam rumah khususNya, untuk dikuburkan di Kaabah. Siapa? Seorang wanita. Seorang hamba. Hajar isteri Ibrahim, ibu Ismail. Tuhan memerintahkan kepada Ibrahim untuk membangun rumah ibadat terbesar bagi manusia, dan di sisinya, kubur perempuan itu. Umat manusia harus berkumpul di sekitar makam Siti Hajar dan tawaf di sana. Tuhannya Ibrahim memilih seorang perempuan antara masyarakat manusia yang besar sebagai tenteraNya yang tak dikenal, seorang ibu dan dia seorang hamba. Dengan kata lain, Tuhan memilih suatu makhluk yang dalam semua sistem kemanusiaan, tanpa kemuliaan dan kehormatan.

Anugerah Kehormatan Untuk Puteri Nabi

Ya, dalam akidah ini, revolusi semacam itu terjadi. Dalam agama ini, seorang wanita dibebaskan secara itu. Beginilah Islam menghargai kedudukan wanita. Dan sekali lagi, Tuhannya Ibrahim telah memilih Fatimah. Fatimah, seorang gadis, menggantikan seorang anak lelaki sebagai pewaris dari kejayaan keluarganya, memelihara nilai-nilai kehormatan dari nenek moyang mereka dan melanjutkan pohon keluarga dan kredibiliti. Dalam masyarakat yang menganggap kelahiran seorang anak perempuan sebagai suatu kehinaan yang hanya penguburannya hidup-hidup dapat menyucikan, di mana menantu terbaik yang dapat diharapkan ayahnya baginya adalah ‘kubur’. Muhammad mengetahui apa yang telah dilakukan takdir padanya, dan Fatimah mengetahui siapa dirinya.

Itulah sebabnya sejarah melihat dengan takjub pada perilaku Muhammad terhadap anak perempuannya Fatimah, cara baginda berbicara dengannya, dan cara baginda memujinya. Kita akan melihat rumah Fatimah di sisi rumah Muhammad. Fatimah dan suaminya Ali adalah satu-satunya warga yang tinggal di samping Masjid Nabi. Mereka berada di rumah yang sama kerana hanya ada satu halaman selebar dua meter yang memisahkan kedua rumah itu. Dua jendela saling berhadapan, terbuka dari rumah Muhammad ke rumah Fatimah. Setiap pagi Nabi membuka jendela lalu menghormati puterinya yang muda usia. Akan kita lihat apabila Nabi ingin melakukan perjalanan, baginda mengetuk pintu rumah Fatimah dan mengucapkan selamat tinggal padanya. Baginda memberi salam dan menanyakan keadaannya. Dalam beberapa dokumen sejarah, tercatat bahawa Nabi biasa mencium wajah dan tangan Fatimah. Perilaku semacam ini lebih dari sekadar hubungan seorang ayah yang ramah dan puterinya. Seorang ayah mencium tangan puterinya, dan dia, puterinya yang termuda! Perilaku semacam ini dalam lingkungan seperti itu merupakan suatu pukulan revolusi bagi keluarga lain. ‘Nabi Muhammad mencium tangan Fatimah.’ Hubungan ini membuka mata orang-orang penting, kaum aristokrat dan majoriti warga Muslim yang berkumpul di sekitar Nabi dengan rasa takjub akan kebesaran Fatimah. Perilaku semacam ini dari pihak Nabi mengajarkan kepada umat manusia dan kemanusiaan untuk datang dan membebaskan diri mereka dari kebiasaan dan fantasi sejarah dan tradisi. Mengajarkan kepada manusia untuk turun dari mahligai ala Firaun, menyingkirkan kesombongan dan penindasan kasar, menundukkan kepala apabila berhadapan dengan seorang perempuan. Mengajarkan kepada perempuan untuk mencapai kejayaan, keindahan manusiawi dan menyingkirkan rasa diri yang rendah dan jiwa yang hina.

Tidak ada seorang pun di bumi ini, termasuk isteri-isteri baginda mendapat layanan istimewa dari Rasulullah SAW, kecuali puteri bongsunya Fatimah az-Zahra. Baginda menunjukkan rasa sayang yang amat besar kepada Fatimah. Pernah suatu saat Rasulullah SAW bersabda; "Oh Fatimah! Allah tidak suka orang yang membuatkan engkau tidak senang dan Allah akan senang orang yang engkau senangi." Di saat yang lain, Rasulullah SAW mengingatkan; “Fatimah itu dariku, siapa yang membuatnya sedih, bererti membuatkanku juga sedih dan siapa yang menyenangkannya bererti menyenangkanku juga." Fatimah yang sangat mirip dengan ayahnya baik secara fizikal mahupun akhlaknya adalah seorang anak yang paling disayangi ayahnya dan sangat berbakti terhadap Nabi setelah ibunya meninggal dunia. Dialah yang sangat besar jasanya ketika Rasulullah menghadapi tahun-tahun yang sulit dalam dakwahnya menyebarkan agama Islam, terutama peranan Fatimah dalam mengisi kekosongan jiwa setelah wafatnya Khadijah al-Kubra. Peranan yang menonjol ini, nantinya membuatkan Fatimah disebut sebagai “ibu dari ayahnya” (ummu abiha).

Justeru itulah kata-kata Nabi bukan saja merupakan keramahan seorang ayah, bahkan membangkitkan rasa tanggungjawabnya dan kewajipannya yang tegas. Beliau menunjukkan penghargaan kepada Fatimah dan berbicara tentang dia dalam istilah penuh sanjungan;

“Empat wanita terbaik di dunia; Mariam, Asiah (isteri Firaun), Khadijah dan Fatimah.”
“Tuhan redha bersama keredhaannya, dan marah kerana marahnya.”
“Kerelaan Fatimah adalah kerelaanku, kemarahannya adalah kemarahanku.”
“Barangsiapa mencintai puteriku Fatimah maka dia mencintaiku. Barangsiapa membuat Fatimah redha, dia membuatkanku redha. Barangsiapa membuat Fatimah tidak senang, dia juga membuatkanku tidak senang.”
“Fatimah adalah bahagian dari tubuhku. Barangsiapa menyakiti dia, bererti menyakitiku, dan barangsiapa menyakitiku (dia telah) menyakiti Allah.”

Mengapa semua ini diulang-ulangi? Apa yang menyebabkan Nabi menekankan untuk memuji puterinya yang muda itu? Kenapa hingga baginda menekankan untuk memujinya di hadapan para sahabat? Mengapa beliau menghendaki semua masyarakat menyedari perasaan-perasaan khusus baginda kepadanya? Dan akhirnya, mengapa baginda begitu menekankan keredhaan dan kemarahan Fatimah? Mengapa baginda sedemikian sering mengulangi kata ‘menyakiti’ sehubungan dengan Fatimah? Jawapan untuknya sangat sensitif dan penting. Itu jelas. Sejarah telah menjawab semuanya. Rahsia dari tindakan menakjubkan ini akan terungkap di masa depan yang dekat, dan beberapa bulan singkat setelah ayahnya wafat.

Ummu Abiha

Sejarah selalu berbicara tentang ‘orang-orang besar’. Anak-anak kecil selalu dilupakan. Fatimah adalah anak termuda dari keluarga Muhammad. Zaman kanak-kanaknya dilewati dengan badai. Fatimah tinggal di Makkah sendirian. Kedua abangnya meninggal ketika masih kecil, Zainab kakaknya yang tertua pergi ke rumah Abu al-‘Ash. Fatimah dengan pahit menerima pemergiannya. Kemudian giliran Ruqayyah dan Ummu Kulthum. Mereka berkahwin dengan anak-anak Abu Lahab. Dan Fatimah kecil menjadi lebih kesepian. Demikianlah halnya apabila kita mengatakan kelahirannya sebelum kenabian. Apabila kita mengatakan selepas kenabian, maka pada hakikatnya sejak saat dia membuka matanya, dia sendirian. Awal kehidupannya bertepatan dengan tugas besar Nabi SAW. Masa yang penuh dengan perjuangan, kesulitan dan ancaman yang membayangi rumah Nabi.

Sementara ayahnya menjalankan tugas menyedarkan umat manusia dan menghadapi permusuhan dari musuh-musuh manusia, ibunya mengurusi Sang Nabi. Dengan pengalaman awal kanak-kanak, Fatimah merasakan penderitaan, kesedihan dan kepongahan hidup. Kerana dia sangat muda, dia dapat bergerak dengan bebas. Dia memanfaatkan kebebasan ini untuk menyertai ayahnya. Dia tahu bahawa ayahnya tidak mempunyai kehidupan sendiri untuk memungkinkan baginda memegang tangan puterinya, berjalan dengan bebas di sepanjang jalan dan pasar. Baginda selalu sendirian. Dalam gelombang permusuhan itu, baginda berenang dengan bahaya dari semua sudut. Gadis kecil itu, yang mengetahui nasib ayahnya, tidak pernah membiarkan baginda berjalan sendiri. Sering dia melihat ayahnya berdiri di tengah kerumunan orang. Baginda berbicara kepada mereka dengan lembut, namun mereka mengusir baginda dengan kasar. Satu-satunya jawapan mereka adalah mengejek dan memusuhinya. Baginda dicekik rasa sepi dan tidak berteman lagi. Tetapi dengan tenang dan sabar, baginda menyeru kelompok lain walaupun penuh lelah dan tanpa hasil. Sejarah memperingatkan kita bahawa pada suatu waktu ketika baginda masuk ke Masjidil Haram, baginda dimaki dan dipukul. Namun Fatimah gadis kecil berdiri sendirian dekat tempat kejadian itu, memperhatikan dan kemudian pulang bersama ayahnya. Di hari lain ketika baginda sujud di masjid dan musuh-musuhnya melempar perut kambing, tiba-tiba Fatimah kecil mendekati ayahnya, memungut najis haiwan itu lalu membuangnya. Dengan tangan-tangan kecilnya yang penuh kasih, dia membersihkan kepala dan wajah ayahnya, menghibur beliau, lalu kembali ke rumah mereka. Orang yang melihat gadis kecil kurus yang lemah ini, sendirian, di sisi ayahnya yang pejuang, melihat betapa dia menghibur baginda. Dia mendokong Sang Nabi sepanjang kepahitan dan penderitaan hidup. Dengan perilakunya yang murni, dia menaruh simpati kepada Nabi. Dia merawat dan menghiburkan Rasulullah. Kerana inilah dia dinamakan Ummu abiha, ibu dari ayahnya.

Epilog

Fatimah hidup seperti itu dan wafat seperti itu. Setelah wafatnya, dia memulai suatu kehidupan baru dalam sejarah. Fatimah muncul sebagai suatu payung suci di wajah-wajah semua orang tertindas yang kemudian menjadi jamaah Muslim yang besar. Semua orang yang telah diceroboh haknya, yang diperas, yang tertindas, yang menderita, yang hak-haknya telah dihancurkan dan dikorbankan dengan tekanan dan tipuan telah membawa nama Fatimah sebagai slogannya. Kenangan kepada Fatimah tumbuh dengan cinta, emosi dan keimanan yang menakjubkan dari para lelaki dan wanita yang sepanjang sejarah Islam berjuang untuk kebebasan dan keadilan. Sepanjang abad mereka dipelihara dengan sebatan berdarah yang tak kenal belas kasihan oleh kekhalifahan. Teriakan dan kemarahan mereka tumbuh dan melimpah dari hati mereka yang terluka.

Itulah sebabnya maka sejarah bagi seluruh umat Islam dan mereka yang hak-haknya diragut, Fatimah adalah sumber inspirasi bagi kebebasan, hasrat, para pencari keadilan, orang-orang yang melawan penindasan, kekejaman, kejahatan dan diskriminasi. Amat sangat sulit untuk berbicara tentang keperibadian Fatimah. Fatimah adalah wanita yang dijadikan simbol oleh Islam agar dicontohi. Konsep pandangannya dilukiskan oleh Nabi SAW sendiri. Baginda meleburnya dan memurnikannya di api kesulitan, kemiskinan, perjuangan, pemahaman yang mendalam dan keajaiban manusiawi. Dia adalah simbol dalam segala dimensinya sebagai wujud seorang wanita. Simbol seorang puteri apabila menghadapi ayahnya. Simbol seorang isteri apabila menghadapi suami. Simbol seorang ibu apabila menghadapi anak-anak. Simbol seorang wanita bertanggungjawab, wanita yang berjuang apabila menghadapi zamannya dan nasib masyarakatnya.

Dia adalah suatu teladan ideal wanita yang memikul kesaksian yang ingin menjadi ‘dirinya sendiri’ melalui pilihan sendiri. Dia menjawab pertanyaan tentang bagaimana menjadi seorang gadis kecil yang berjiwa besar, remaja yang mengisi makna hidup, isteri yang mencintai dan ibu yang mencetak keluarga dengan warna mithali. Lebih dari itu menjadi seorang manusia maksum yang dengan kefaqiran jiwa terdalam menggapai Tuhan, Tuhannya Fatimah, lambang keperibadian dan kembang cinta yang sungguh menakjubkan.

Fatimah tidak mempunyai kubur untuk kita tangisi, maka saya datangkan makam ibunda Fatimah untuk sedikit sebanyak kita renungi sejarah keluarga Rasulullah yang dicintai. Pernah kah kita menyelidik sejarah Fatimah?




*** Lantas marilah kita mengambil contoh hidup Fatimah Zahra' sebagai idola dan lambang kehidupan kita dalam bekeluarga dan kita pasakkan dirinya bersama dalam berhubungan bersama Allah . Janganlah menjadi wanita yang hanya punya mulut tetapi membawa kecelakaan , punya hati tapi busuk yang amat namun biarlah hati yang kita miliki merah umpama mawar mekar , bibir molos menjadi manis bila berbicara dan akhlak yang murni dipandang orang manis perilaku ditimbang Tuhan dalam kebaikan.






Tiada ulasan: