Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

17 Mei 2010

Raikan


" Husin cepatlah sikit, nanti kita lambat"....

Pagi itu Husin bangkit dari tidur awal paginya dalam pukul 7.00 pagi, gosok gigi, mandi dan terus pakai baju warna kuning dan bertopi kuning.

" Hari ni Husin sukan tau, Husin nak nombor berapa? " Tanya mama sambil berharap adalah hadiah yang akan dibawa selain hadiah saguhati. Sebelum hari sukan lagi mama dah ajar Husin untuk menetapkan matlamat. Dia nak menang nombor berapa atau tak menang. Mana yang Husin pilih. "Abang nak no 2 lah mama" . Ujar Husin. "Isyh anak aku ni, no 1 tak nak ...no 2 pulak, macam cerita Iran 'Children of heaven'" , bisik mama di dalam hati. Filem Children of Heaven adalah filem Iran yang mengisahkan tentang seorang abang yang memasuki pertandingan lumba lari dan bercita-cita untuk memenangi tempat kedua kerana hadiah yang ditawarkan adalah sepasang kasut. Dan dia sangat ingin memenangi kasut itu.

Sampai di Stadium Kajang agak-agak jam 7.40pagi, mama dan abah menemani Husin. Adik2 akan menyusul kemudian dengan nenek dan pak uda dalam pukul 10.00 pagi.

Sampai di sana kelihatan Puan Azizah , teman sejawat mama satu jabatan di Kolej. Kelihatan bersama 3 orang anak, suaminya tak dapat datang kerana ada kelas master...tabahnya puan bersama-sama 3 org anak.
Husin bersama kawan baik (dia selalu sebut nama) Uwais
Beratur untuk perarakan barisan di padang


Di hari begini, tentu ibubapa ingin bersama meraikan hari kecergasan anak2. Hari bersukan. Hari ni ada yang ibubapa nak tengok anak2 mereka menjadi juara sukan atau sekadar untuk mengisi jadual tadika. Bagi aku seorang mama hari ni nak lupakan segala bebanan kerja dan meraikan seorang anak dalam perkembangan umurnya ......

Selepas bersarapan secara berkala roti coklat gardenia yang dibekalkan (sepatutnya AJK letak dalam plastik peruntukkan setiap seorang, jadi senang diberi pada anak2 tadika). Beratur untuk perarakan. Semasa perarakan nasyid asmaul husna , lagu perjuangan dan doa oleh pelajar umur 6 tahun kemudian ada senaman ringan sambil menyanyi lagu anak kucing. Mama tak suka sangat lagu ni sebab geli dia sebut anak kucing duduk atas riba...hisyhhh!!!!

Ok , banyak lah acara yang dipertandingkan ......


Tapi Husin masuk acara lari pecut (kalah yang ni dapat no 4 dari belakang), acara masuk bola dalam pingpong dapat no2 tapi masa dekat mangkuk kedua husin masuk bola salah dalam mangkuk org lain tapi nasib baik AJK cepat2 cakap jadi dapat gak Husin no2, yang kutip bola pingpong pulak mama ingat Husin kalah tapi dapat no3 oklah...Masa acara pertama Husin kalah sebab dia tengok orang (1st time berlawan tu lah tak biasa), acara lain mama dan abah asyik abgi semangat macam mak dan ayah orang lain. KAlau anak bertanding ada mak ayah yang sorak nama anak bagi semangat (kalau nak bersorak bagi anak dengar pakailah mikrofon, kalau tak mana anak nak dengar sambil lari2, dah lah bising keliling, tu tak campur MC bercakap...)

Habis acara untuk anak2 ni, acara mak ayah pulak. Abah masuk acara lari berganti tapi kalah sebab abah lari laju sangat kot, bila pas kat Husin tertolak Husin jatuh...ahahhaahah....happy betul semua org gelak2...lepas tu ada lah abah masuk lagi 1 acara tapi kalah jugak....akhirnya mama penat bagi semangat , abah penat berlari dan Husin kembali ke khemah.....ingat kan nak tunggu acara bagi hadiah .

Tiba-tiba dengar MC announce, "acara kaedah pakai tudung suami isteri masih tidak cukup peserta hanya 4 orang sahaja", sesiapa yang berminat sila beri nama pada MC". Sebelum tu Sahid pelajar mama ada suruh masuk acara ni tapi mama kata malu lah, akhirnya bila tgk cian takde org masuk jadi mama tanya pada abah, nak masuk tak acara ni, jomlah cian kat diorang". Lalu abah anggukkan kepala kami pun bersedia di padang trek. Berbanding acara lain mmg acara ni tak berapa dapat sambutan akhirnya adalah 6 orang yang masuk tapi masa dah tiba acara tu hanya 4 org sahaja.

Acara ini adalah acara suami memakaikan tudung untuk isteri. Puan Azizah senyap2 datang dan ambil gambar mama dan abah dalam pertandingan dan dah add dalam facebook dia...heheheh...

Berdebar juga mama tunggu nak dipakaikan tudung oleh suami apa lah kelihatannya.....Selepas wisel dibunyikan , abah berlari dengan laju dan pakaikan tudung mama....abah dengar arahan mama ttg cara pakai tudung, "sengetkan tudung ni, ok pen kat leher ni jangan cucuk leher aku sudah lah, ok yang pendek pin kat tepi bahu, yang panjang lilitkan , ehh jangan lilit leher lilit ke atas kemas2....ok dah pin kemas2..."

Dan kami sebut SIAPPPPPPP!....kami org pertama siap, apsal cepat lak? hehehe....

Nampak macam kami menang No 1 tapi tak confirm lagi sebab pengadil akan adili kekemasan pulak...Lepas semua peserta siap , dan kami diadili YESSS , dapat no 1...hehehe....

Pandai gak abah pakaikan untuk mama, kemas dan teratur.

Kami no 1 , No 2 sebelah kiri dan no3 sebelah kanan

So hari tu kami raikan dapat NO 1, 2, 3.....No 1 mama dan abah menang, NO 2 dan 3 HUSIN menang.....

Syabas dan Excellent anak mama dan abah....

Tiada ulasan: