Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

04 Mei 2010

Kisah kami

Salam semua....

LAma tak menulis di blog....alasan tak perlu cerita (aku mmg jenis org tak suka dengar alasan sebab slogan hidup aku banyak alasan adalah tanda orang yang gagal)....

Tulisan ni ada aku ambik sikit2 kat blog suami, sebab cerita dan "kisah kami" adalah sama....

Yang aku nak cerita ialah kisah hujung minggu aku. Sepatutnya aku balik kampung suami di 2 minggu lepas untuk uruskan perkahwinan adik bongsu nya. Rancangnya nak adakan kenduri kat KL, tak jadi. So mereka pakat buat kat kampung. Awalnya suami aku ingat banyak menda yang dah setel, tetiba nenek call suruh balik gak.

Kami asyik tertangguh sebab minggu pertama anak aku yang no 3 demam, pastu tu pulak abang dia jatuh terseliuh kaki. Tambah pulak Roadtax keta pun dah sebulan tak idupkan. Pastu tu pulak suami kena handle program. Pastu pulak aku ada kelas Sabtu Ahad. Pastu macam-macam lagi.

So, hari Jumaat 30 April baru nie, kami nekad balik kampung. Urusan mesti diselesaikan, full stop. Takde pastu-pastu lagi dah. Kalau tak balik minggu ni lagi 2 minggu baru nak free balik, urusan perkahwinan adik tak buat lagi. Rerupanya Jumaat tu aku dah masak nasi, kunyitkan ayam nak goreng buat bekal, kemas baju anak2, semua kira dah settle nak blik kampung, dan siap ambik cuti ...tapi suamiku masih banyak kerja nak siapkan.

So nak jadikan cerita hari Sabtu pagi kami gerak melalui plus highway. ding-dong2 pukul 3 petang sampai kampung. pukul 5 adik beradik suami pun sampai jugak dari kl.
malam rehat sikit. pagi ahad suami ku, abang ipar ku yang cute tak kawin lagi , adik ipar ku yang umur baya ngan aku tak kawin lagi sebab asyik putus jer...hahaha (maaf jo), adik ipar perempuan ku dengan anaknya 2 tahun (dia ni assistant adik bongsu lah sebab adik yang nak kahwin ni tak balik ) dan aku serta , anak aku yang 2 bulan dan 1 1/2 tahun bersama2 dalam kereta start operasi.

Dalam setiap perjalanan aku tak turun kereta hanya suami, dan 3 adik beradik yang turun ....aku jaga anak safiyah (anak buah), baby haura dan zahra...cuma turun di pasir mas sebab dah penat duk dlm keter....

pertama kami cari guest house untuk rombongan sebelah lelaki yang nak datang nanti. pusing sana sini, call "sini sana jom bergembira mudah saja"..booking satu banglo dan satu semi-D. yang lain2 reserve.

pastu cari set pelamin. part ni paling seksa. nak cari yang sebijik macam adik aku nak memang payah. dia google dalam internet, download gambar pastu nak suruh cari menda alah tu kat kelantan. singgah ayer lanas, bukit bunga, rantau panjang, pasir mas dan tanah merah. sampai orang tu kata, "adik awak ni taste tinggi ni. adik fasha sandha yang saya uruskan pun tak cam gini." hahahha. sorang tu pulak kata, "ni kalau kat kl baru ada nih..tu pun harganya mungkin dalam 20-30 ribu kot.." aduyai. last sekali, mungkin sebab dah nak jadi rezeki, dapat la satu kedai tu dengan harga bajet. ok la tuh.

pastu cari set bilik tidur. syarat nak serba putih. satu hal lagi dah..
pastu cari kek pulak. ni pun satu hal jugak. kek fondant bunga meleleh warna light bulat dua tingkat dan halal. pusing sana sini jugak baru la dapat. harga dia kalau ikut standard aku yang bukan kerja petronas ni mmg mahal lah, setakat nak makan kek cukup lah puluh2 tak perlu ratus2 ....membazir pun satu hal... masa tu dah dekat pukul 8 malam dah.

selesai semua, kami balik semula ke rumah. sampai jam 9 malam, mandi, packing barang2, terus bertolak semula ke kl dalam pukul 10.30 malam. tengah malam2 lalu hutan grik dengan anak2 yang masih kecil ditemani bulan mengambang dan sesekali lolongan anjing hutan, dengan badan yang keletihan. Nasib baik tak jumpa gajah.....terpaksa juga bertolak malam sebab pagi esok aku kena ada kat Open University MAlaysia pukul 10 pagi nak bincang pasal program degree psychology kerjasama dengan Kolej Dar al- Hikmah. Kalau aku tak pergi, jatuhlah kredibiliti aku dan aku nak program ni jalan cepat , nak bagi student KDH kat sini boleh sambung degree....aku ingat nak suh mereka start program bulan Mei ni tapi tak fair lah sebab aku baru rquest , so maybe start bulan september, InsyaAllah.

Dalam perjalanan ingatkan nak bertukar memandu dengan suami tapi aku betul2 mengantuk.....cian gak kat suami tapi dia ni takut aku bawak...maka dalam mengantuk kereta terbengkok2....

pukul 12.30 mlm sampai sungai perak. suami basuh muka sikit, sambung lagi perjalanan. pukul 3 pagi mata mula mengantuk. lelap setengah jam kat rnr ladang bikam. pastu jalan terus sampai kajang pukul 5 pagi. Anak2 pun tak ada kerenah lah sebab bertolak malam, semua tidur lena sampai kajang.

tidur kejap, bangun mandi pergi ofis. berkumpul dengan orang2 besar kolej kemudian bertolak ke OUM.....

minggu depan suami nak kena balik edar kad, jemput sedara mara, setelkan khemah, renovate rumah, wiring, jenis menu dll. OOOO...mesti org terfikir apsal adik beradik aku urus semua...sebab mereka tidak ada mak ayah....anak yatim piatu , yang ada nenek seorang sahaja penjaga mereka....sedih pulak aku tulis. (tiba2 air mata keluar). Walhasil aku kahwin pun tak pernah rasa kasih sayang atau jeling2 marah mak/pak mertua, arwah ayah meninggal masa suami ku tingkatan 1, arwah mak meninggal masa suami ku belajar di oversea, tak sempat balik tgk arwah mak sebab dia exam.

So, suami ku dan adik beradik nya tengah berusaha mengungkapkan kasih sayang kepada adik kami yang bongsu tu. kasih yang betul-betul. bagi mereka inilah amanah arwah ibu yang harus ditunaikan. seperti ibu yang tidak pernah minta setiap kasih sayangnya dibalas, mereka juga membantu adik sejujurnya. paling penting mereka tidak menangis. atau sekurang-kurangnya - tidak hanya menangis.

Bagi mereka satu-satunya pusaka arwah ayah ialah memberikan mereka pengertian tentang makna kehilangan. kehilangan ayah menjadikan mereka semua ayah-ayah yang sentiasa memikirkan antara satu sama lain. semua mereka - setelah ketiadaan ayah - bekerja, berfikir dan bertindak seperti ketua sebuah keluarga. Mereka menjadi dewasa lebih cepat daripada usia mereka. rata-rata mereka faham sangat erti berdikari, semangat, perjuangan, pengorbanan dan makna kehilangan.

Aku doakan semoga kasih sayang mereka adik-beradik tidak akan pernah pudar. atas nama kasih sayang, dan untuk generasi kami yang akan datang, kami tidak akan berhenti dan menangis kerana kami faham benar makna kehilangan.

Tiada ulasan: