Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

03 September 2009

Surat Puasa Teman

Salam,

Dah lama tak update dalam blog nie, (patutlah ada orang rasa malas nak buat blog, sebab katanya selalu kena update). Tapi saya rasa UPDATE nie bagus, bagus untuk otak dan juga saya rasa saya ada hobi baru bila ada blog nie.

Student yang selalu buka blog saya pun ada yang hantar sms "Puan, takde cerite lain ker hari n?" Terima kasih lah student yang selalu jenguk saya dalam blog. Seronok ada student yang concern2 macam nie , Apapun anda adalah sahabat dan teman saya, terima kasih banyak2.

Hari nie nak kongsi email yang saya dapat dari teman yang duduk di oversea. Amat ringkas kehidupan nya di sana, makanan pun apa yang ada makan , apa yang takde minum air kosong jer lah.

Hayatilah ciritera ini:

salam...

Tidak ada saat-saat nikmat melebihi situasi lapar, asing dan sepi di hadapan Allah. Tidak ada kebahagiaan dunia melebihi mengucurnya airmata ketika meratapkan duka deritanya di hadapan Allah. Orang suci tidak akan pernah menangis di hadapan manusia, tetapi akan menumpahkan segala kecengengannya di depan lutut Allah. Sungguh tidak ada anugerah yang paling nyaman melebihi keadaan diri terbuang dan terkutuk oleh manusia, tetapi ditangiskan ke hadrat Ilahi.

Alhamdulillah, ana sejahtera..harap akak dan kawan2 semua juga sihat menahan lapar yang tergeliat; nobuffet no bungkus..no susu, no fresh orange...no bom no maruku...puasa kat sini nak kata seronok tu tak la..tapi bulehla..sebenarnya sama je kak puasa kat mana2..asalkan puasa..

yang paling payah ialah nak puasa dalam diri..puasa amarah, puasa bermewah, puasa nafsu berbuka dan mcam2 la..tahun ni beraya sendiri dalam diri..tapi tak tahu lagi, sebab makna aidil fitri ialah kembali kepada fitri..setelah kita bersihkan diri sepanjang ramadhan ini..ertinya kita kembali kepada kita manusia yang asal, yang suci, yang masih memegang teguh janji Ilahi: alastu birabbikum, dan kita yang fitri kelmarin mengangguk patuh, qolu bala..masihkah kita yang akan berfitri nanti mengangguk dengan jawapan yang serupa atau dengan tubuh yang masih berdebu bersalut dosa? Jadi di Kajang atau di Kelate atau di Jerantut atau di Johor, Melaka, Kedah, atau di mana2, takde beza akakkan?

hehehee..tah apa2 ana merapu ni kak..batal ke puasa ana kalau merapu banyak sangat ni..(nampaknya nafsubicara ana belum berpuasa kak)kalau dengan Tuhan kita bersembang macam ni kan bagus kak yer? Memang sesungguhnya Quran itu adalah'perbicaraan' Tuhan dengan manusia (ya aiyuhal lazina'a manu), dan doa serta munajat itu perbicaraan kita dengan Tuhan (allhumma, wahai Tuhanku).

Bulan Ramadhan menuntut kita untuk melakukan keduanya. Maka puasa adalah pembersihan untuk menuju Ilahi sebelum kita memperbaharui janji, akulah hambaMu..hambakah kita? Mudahan2 ramadhan ini menjadikan kita hamba..alhamdulillah

Selamat belajar sehingga menjadi hamba! Doakan kami ye kak......

* Dia ni ambik falsafah, siapa baca tak faham boleh lah tanya saya.

Selamat Berbuka Puasa (Lepas Maghriblah)

Tiada ulasan: