Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

08 Julai 2010

7.7.2010 Ustaz Amin edisi 1





7.7.2010 adalah tarikh yang akan aku ingat sampai bila-bila. Tarikh yang mana aku dan yang lain mungkinnya kehilangan seorang insan yang penuh dengan akhlaq yang baik. Seorang yang disenangi karakter dan tingkahlakunya. Dia memberi makna yang besar dalam hidupku.

Dia adalah Al-Fadhil Ustaz Hj Muhammad Amin bin Husin. Seorang yang pernah mendidik ku dan kawan-kawan yang lain sewaktu di Sekolah Agama Menengah Hulu Langat. Dia mengajar kami matapelajaran yang berkaitan dengan silibus agama. Semasa aku di tingkatan 3 dia berhenti menjadi guru kerana mendapat tawaran sebagai pegawai tadbir agama daerah Hulu Langat atau dikenali sebagai Ketua Kadi daerah Hulu Langat. Dia juga mengawalselia semua yang berkaitan dengan hal ehwal pejabat agama. Dia bos nombor satu.

Masa tu semua orang panggil dia kadi muda. Kalau tak salah aku masa dia jadi kadi dulu umur dia 25 tahun. Dan yang paling kelakar , dia nikahkan orang tapi dia yang belum menikah. :)......Bayangkan masa tu atau masa sekarang pun yang biasa nikahkan orang adalah Tok Imam yang tua2 dalam bayangan kita. Tup tup ada pulak kadi muda ....jadi ustz mmg glamor sebagai kadi muda.

Semasa aku di sekolah, aku tidaklah begitu rapat dengan ustaz tapi yang jadi rapat sedikit sebab masa aku di tingkatan 3. Masa tu ada program perkhemahan Bahasa Arab, nak jadikan cerita aku dapat fasi yang amat sangat cantiknya. Wajahnya seperti bidadari. Tapi masa tu orang lelaki tak nampak sebab dia pakai purdah dan pelajar Mesir yang balik bercuti semester. Maka dia jadi fasi aku, best dapat kakak fasi cantik ni. Namanya Azarina. Kami panggil dia Kak Ina.
Bila diselidiki rupanya dia tunang ustaz Amin.

Kenangan di SAMTEN, jamuan hari raya tahun lepas. Kak Ina dan Ust Amin (pasangan yang baik dan bahagia)



Bermula dari situ aku sedikit ada hubungan dengan Kak Ina dan Ustaz Amin. Ustaz Amin ni seorang yang suka mengusik orang tapi tak buat orang sakit hati dan jenis pelawak orangnya. Dia juga tak pernah marah orang. Kalau dia marah orang dia simpan dalam hati dan buang api marah tu jauh2....perkara tu yang aku nak belajar dengan ustaz. Satu hari aku pernah tanya dia, " ustaz, tak pernah marah orang ker?", dia kata " buat apa nak marah orang, takde faedah pun, buat orang sakit hati dengan kita jer". Aku pun terdiam dan memikir....

Sampai sini saja , nanti sambung lagi.

Tiada ulasan: