Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

19 Julai 2010

Iktibar

Kisah Iktibar
May 11th, 2010

Pernah diperi cerita
lumba arnab dan kekura.
Lajunya arnab yang kencang,
lambatnya kekura perlahan.

Berlumba di satu pesta
arnab mengejek kekura
bergegas setengah jalan,
tidur sengaja ejekan.

Kekura sedar lambatnya
azamnya saja senjata;
sang arnab terus bermegah
tertidurlah amat lena.

Nyata, yang cekal berjaya;
yang sombong jelas kecewa.
Pengajaran bagi insan:
Sombong punca kejatuhan.

Tapi, katakanlah arnab
berlari penuh bertekad.
betapa nasib kekura?
Janganlah itu dilupa!

Ogos 2004 A.SAMAD SAID
http://wirabukit.com/

Salam.....
Dah lama tak menulis, maaf kepada pembaca blog2 saya ....mungkin anda adalah pelajar saya tak kira tua atau muda, mungkin ada sahabat2 saya, atau juga musuh2 saya (ada ker?) , atau mungkin yang tak pernah mengenali atau berjumpa dengan saya. Apapun terima kasih meminjamkan hari2 anda untuk menjengah saya.
Selepas kematian ustaz saya yang dihormati, saya jadi hilang arah dan tidak fokus (saya pun tak tahu kenapa saya terlampau sedih sangat), mungkin kerana dia adalah "Amin", orang yang sangat saya percaya lebih dari kaunselor lain (yang kadang2 suka menjaja cerita2 client di dalam ceramah). Jika saya ada masalah dia tempat saya merujuk, dan saya juga kerap memberi idea2 yang diminta, dan ustaz sentiasa menghargai idea saya.
Apapun, semoga arwah ditempatkan di tempat orang2 yang Tuhan janjikan kebahagian dan cahaya ketenangan.
Sekarang, saya ada belajar mengambil Iktibar dari isteri beliau, kuat orangnya. Walau dia bukan seorang wanita yang kontemporari tapi hubungan dengan Tuhan amat kuat saya rasa.
Tambahan pula saya belajar dari ustaz cara untuk bersabar, jangan cepat marah dan sentiasa buat baik dengan semua orang hatta suami, anak2, emak ayah, adik beradik, anak buah dan semua. Sehingga nanti mati kita ada makna pada semua. Dan semua dapat mendoakan kita.

Suami saya kata, saya ni semua orang saya nak tolong. Bukan begitu, cuma rasa empati dalam diri saya mmg kuat sejak kebelakangan ini.
.....................
Maaf kepada semua yang kerana saya , Kursus Kahwin Kolej Dar al-HIkmah diBATALKAN. Semua orang tertanya2 , tak boleh ganti dengan ustaz lain ke kalau ustaz Amin dah meninggal. Jawapannya , Memang Tak Boleh.
Sebab kursus ini sudah dibatalkan di peringkat JAIS Shah Alam, tetapi atas jasa ustaz, saya dapat juga buat kursus ini yang dijangka berlangsung 17-18 Julai 2010 yang lalu. Tapi sekali lagi dibatalkan sebab Pegawai yang incharge kata dia tak berani buat takut dipanggil JAIS. Dia kata kalau Ustaz Amin ada mmg kursus ini akan diteruskan. Saya pun malas nak berdebat dan sebagainya.
Tapi mmg jelas, kursus ini saya buat untuk memberi khidmat kepada pelajar saya dan bekas pelajar juga staf2 di Kolej atau agensi.
............................
Saya juga terasa amat rindu kepada bekas2 pelajar saya, yang saya rasa hidup saya ini yang gelap dicerahkan oleh gelak tawa dan senda gurau mereka. Maka kehadiran mereka memberi cahaya untuk saya dan saya dapat merasakan ruh2 pendidik adalah dari mereka.
Pendek kata, mereka amat bermakna dalam hidup saya!!!
Saya AMAT SEDIH DAN SEBAK jika saya melihat pelajar2 saya melakukan perkara yang dilarang Syariat seperti, berdua2an, berpegang tangan lelaki perempuan, tidak menutup aurat, dan sebagainya. Bahkan jika melakukan perkara2 yang orang gagal lakukan seperti, ponteng kelas, masuk kelas lambat, tidak menghormati orang, malas belajar, suka membuang masa dan sebagainya ....perkara2 ini amat memilukan saya. Apabila saya melihat yang sedemikian saya merasakan bahawa saya sudah menjadi pendidik yang GAGAL. Saya amat sedih. Saya sudah menganggap pelajar adalah sebahagian dari saya.
Maka, itu rasa rindu hadir dalam diri saya untuk bertemu mereka kembali. Dan pada 1.8.2010 ini saya sudah aturkan satu perjumpaan untuk bertemu mereka. Mulanya di Agrotek Hulu Langat tapi saya agak2 tak jadi , mungkin di Dewan Kolej Dar al-HIkmah sahaja. Tetapi tak dapat lagi penyertaan dan hanya sedikit sahaja yang berdaftar. Apapun , semoga program ini jadi dan tidak akan gagal lagi.
Apapun kepada semua, setiap detik dalam kehidupan kita ada IKTIBAR yang harus kita ambil!
Doakan saya

Tiada ulasan: