Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

26 Oktober 2010

Angan-Anganku

Aku nak cerita tentang angan-anganku....

Well kalau jadi kenyataan memang aku ucap Alhamdulillah.
Angan-angan ini aku dapat semalam semasa mengajar subjek "Penilaian Alternatif Pra Sekolah" untuk pelajar sijil pra sekolah di Kolej Dar Al-Hikmah.

Angan-angan ini juga terbangun dan terlintas apabila satu petang Cikgu Nor, guru tadika di TASKI ABIM anakku menghulurkan borang pendaftaran.

Cikgu Nor: Puan, ini borang pendaftaran baru dengan yurannya.

SAya: Eh, hari tu kan dah isi. (Sambil mata tengok jumlah yuran). Mahalnya cikgu yuran ni dekat RM600. Ada sedikit rundung di wajah ku dan berlegar2 kepala sambil nak tukar sekolah Husin dekat dengan rumah mak aku yang yurannya dalam RM300 lebih sahaja.

Cikgu NOr: Tak tahu lah Puan, sekarang ni pengurusan baru.

Saya: Hemm...

Bercakap tentang pendidikan Pra Sekolah ABIM. Memang ABIM adalah perintis pra sekolah agama dan boleh dikatakan agak berkualiti sistem pengajiannya (merujuk kepada perkembangan anak dan jirannya).

Tapi kalau dah mahal ni rasa macam menindas rakyat yang memerlukan pendidikan yang berkualiti tapi masih dalam basic harga yang agak berpatutan. Kalau gaji aku RM10000 sebulan takde masalahlah...dan aku pun tak membebel dalam blog ni. Satu lagi kesian dengan mak ayah budak2 lain yang mungkin anak2nya sekolah menengah dan sekolah rendah. Kalau anak sorang tak per juga....(Semua ni fikiran negatif..huhuhu...takper ini semua challenge , cabaran).

Antara yuran yang aku tak setuju,
Peralatan sekolah (beg, alatulis) = ini aku boleh beli sendiri yang harganya hanya RM20...sebab abang aku jual beg borong aku beli beg Ben10 baru RM15. Alatulis dan banyak kat rumah,
Aktiviti=RM40 (Kalau dia buat rombongan pun minta masa nak pergi rombongan lah, atau aktiviti apa pun aku tak tahu)
BUku Teks RM186 = Tak perlu mahal2 kot...macam tak releven jer...
BAnyak lah lagi aku rasa memang cekau darah ....yang mana sebelum ini yuran2 sampingan ni semua takde.

Aku dah cakap kat Husin kita sekolah kat rumah nenek, tapi dia kata nanti takde kawan. (Walaupun aku tahu tukar sekolah ini akan menganggu psikologi pembelajaran dia)....

Apa nak buat Husin, pendidikan sekarang tempat orang cari duit. Kalau diorang ni dengar Dato Siddiq Fadzil cakap ok sikit kot...tak perlu yurannya mahal tapi yang penting KUALITI.

Aku pernah didedahkan dengan satu pra sekolah yang memang bagus, budak2 dah hafal surah lazim....tak perlu buku teks sampai RM200....ajar saja anak2 ini jadi anak soleh....

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>C. H. A.L.L.A.N.G.E......................

Berbalik kepada anagan2 ku, aku nak buka tadika yang yurannya sedang2 saja.
Medium bahasa , 3 Bahasa, Bahasa Melayu, Inggeris dan Arab.
Pengurusan Tadika aku mempunyai contact yang baik dengan mak ayah. Kami akan melaporkan setiap perkembangan anak2 mereka melalui medium sosial (facebook) atau (email)....sebab mak ayah sekarang kerja dan mereka selalu terlepas melihat perkembangan anak2 mereka. Kalau cikgu boleh report dengan hantar portfolia itu kan bagus.....

Ha SALEHA, Ada Berani!....Aku berani apa....

I can Control MYSELF, MY DESIRE< MY AMBITIOUS....

Pray for me outside there...

2 ulasan:

Syahaadah berkata...

suma pkat ni bukak tadika ni?? huhu
xpa..
saingan sihat..dngan hasrat murni puan, smga dimakbulkan serta dipermudahkan urusan puan. =)
Chayyokk!!

Unknown berkata...

Sapa semua tu Safiyah....saya ada dapat tawaran dari kawan saya nak buka Tadika Islam ni. Kawan saya dah banyak cawangan dia. Sekarang dah jadi tokey pun + berharta juga lah....
Tapi saya tak buka lah kot...
Lagi satu Pn Azizah kata buka Tadika tak leh jadi kaya...hehehe
Takperlah , saya cuba buat sistem tadika modul Quran untuk anak saya jer lah....
Pendidikan berQuran.....ha best juga kan...
Tq Saf for the usual visit to my blog