Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

11 Oktober 2010

Perjalanan ke Windfield

Hari ini hari pertama mengajar part time di Windfield International College.

Aku drive ke sini , kolej ini terletak di tengah-tengah ibukota...
Minggu lepas aku ke sini tapi ikut jalan biasa, dari Sg Ramal Dalam lalu Balakong bayar tol RM1.30 aku terus menuju ke Sg BEsi dan di Tesco Extra Cheras terus ke kiri dan ke KL...perjalanan hampir 30 kilo satu jam.

Hari ni aku cuba ambik jalan lain, lalu Jalan Malaysia Tambahan...dalam setengah jam sahaja 20 kilo...jalan Alhamdulillah sebab aku mengajar semua waktu tenang dan bukan traffic...

Saja minta mengajar part time kat sini, sambil tampung wang nak juga cari pengalaman lain...

Mula2 datang sini macam seram sejuk juga, maklumlah tengah KL...pastu depan ada kuil Buddha dan sebelah ni Kuil India...dah dapat attendance sheet nama pelajar kelas ada 70 orang dan nampaknya non Muslim adalah dalam 20 lebih...ramai juga

Hari ni 1st day aku nak ajar subjek Stress...sebelum ajar topik ini aku jadi stress dulu...tapi takdelah sangat, rasa macam excited jer nak rasa pengalaman baru..

Ada kawan2 cakap, tak berbaloi nak drive ke KL gaji tak seberapa, ha'a gaji sini biasa2 saja...1 jam diorang bayar RM50...petrol apa semua tak claim...tak best juga lah...tapi tak per, macam aku cakapengalaman dan saja nak rasa macam ala-ala sibuk...

sambil kutip pengalaman, mana tahu ada idea baru boleh juga beri pada kolej dar al hikmah...hehehe

Perjalanan kat sini sesak dengan orang ramai, kalau traffic light kita hijau patutnya ikut undang2 orang yang jalan kena berhenti , aku yang jalan , kalau kat sini memang terbalik, biasanya kalau nampak traffic light aku bawa laju , kali ni di tengah bandaraya ni aku pulak kena slow atau aku kena berhenti...tapi memang bawa kereta kat KL ni kena nampak macam kita orang KL baru orang takut dengan kita...lagi2 kena jadi pahlawan depan bas2 intrakota ni ...

Jap lagi ada kelas , tak tahu lah ..ingat nak pasang lagu Maher Zain nyanyi InsyaAllah, yerlah dah tajuk STRESS...lagu tu macam sesuai, tapi bila nampak senarai nama pelajar ramai nonMuslim hampir tak jadi pulak...

Citer pasal kolej ni, management nya ramai India , so, aku rasa budak2 melayu Islam kat sini pandai2 depa lah nak hidup..tapi aku tengok rata2 Melayu Islam kat sini, amalkan cara hidup Islam alah kadar jer...kalau pelajar kat Kolej aku ngajar Dar al-Hikmah, pelajar kena tutup aurat, pakai stokin, tudung labuh paras dada (seperti yang disyariatkan)...kat sini lantak depa lah nak buat apa..

Jadi, aku macam nak tolong depa jer, tpai tak tau tolong dari segi apa? Mungkin buat kelas mengaji untuk diorag ker, Fardhu Ain ker...usrah ke.., tengoklah macam mana...

Kalau berdasarkan air muka mereka aku tengok jiwa mereka kosong, ala budak kolej aku pun jiwa kosong tapi still dalam Islamic environemnt...

Entahlah pendek kata...aku sedang cuba memasuki alam ONE MALAYSIA...

SATUuuuuuuuuuuu MALAYSIA
SAtuuuuuuuuuuuuuu MAlaysia...

Aku pun kena tempias Dato Najib juga....

Best wishes for me!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semoga segala usaha sebagai pendidik diberkati olehNya.. Amin..

Satuuuuuuuuuuu Malaysia.

Unknown berkata...

Terima kasih atas kata2 semangat...
Payah juga nak wujudkan satu Malaysia ni....
Satu matlamat , untuk memberi transformasi keinsanan kepada anak bangsa Islam yang sakit sosial mereka kerana hidup di dalam tengah ibukota. Moga mereka sentiasa dilindungi Allah