Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

14 Oktober 2010

Mengajar di Tengah Ibukota

Hari ni nak cerita pengalaman mengajar part time di kolej di tengah bandaraya Kuala Lumpur . Tak tahu lah nak kata seronok ke apa? Biasa2 jer...

PENGALAMAN BARU Cuma rasa pengalaman baru mengajar pelajar di dalam kelasnya pelbagai bangsa Malaysia yang memang sebelum ini tidak pernah dirasainya. Di dalam kelas aku yang 70 orang ni, ada Melayu, India, Cina, Iban dan Kadazan juga pelbagai agama Islam, Hindu, Buddha dan Kristian.
Masa sekolah rendah dulu ada juga kawan India, tapi hanya tiga orang saja.
Hari ketiga di dalam kelas aku dah ingat hampir separuh nama pelajar. Aku dah hafal semuanya ada sikit2 lagi dalam 15 orang aku masih tak ingat. Aku memang suka ingat nama pelajar (terima kasih pada Dr Haryati Shahrima pesnyarah kesayang aku di UIA). Teknik ni aku ambik dari dia sebab dia ingat semua nama pelajar masa kami di UIA, agak impress juga. Tapi yang pentingnya, bila pensyarah atau cikgu ingat nama kita, kita akan rasa happy dan rasa macam pensyarah respect dekat kita.
Jadi macam aku pesan dekat pelajar aku....
”If u want somebody respect u, u must respect other,
If u want somebody love u, u must love them first”

Selama dua hari mengajar aku dah boleh cakap kuat berbanding hari pertama yang anak tekak asyik pecah jer, so, asyik kena minum air dan hamper kehilangan suara. Tapi hari kedua dan ketiga aku dah tak minum air dan boleh cakap dengan kuat sambil kadang2 menjerit…ahahaha

Pelajar di sini, selamba jer duk laki perempuan. Aku suruh tukar mereka tak nak. Kalau setakat pukul manja2, bersentuhan lelaki perempuan macam dah biasa bagi mereka. Bagi aku benda tu tetap dianggap dosa.
Bukan aku tak de kawan2 yang sosial ni, memang ada. Kawan2 aku di PUBLIC MUTUAL tu pun sosial juga.

Lagi satu, kalau di Kolej Dar AlHIkmah yang sedang aku ajar ni, kolej nya nyaman, tenang dan damai. Jauh dari hiruk piruk kota. Tapi di sini, turun bawah jer nampak ramai orang cina berjual beli, orang India jual bunga2 untuk ibadat mereka. Di sini nak lalu kelas dia memang kena lalu Petaling Street yang glamor dengan jualan barang berjenama yang tak berapa asli. Kalau berjalan tu memang penuh orang dengan tatu2nya. Fuhh!! Siapalah yang berani dan terer memberi dakwah kepada golongan yang macam ni dan bayangkan suatu hari nanti ibukota ini jadi tempat yang tenang dan tak banyak hantu setan yang berleluasa. Oh di sini, pelajar melayu Islam ramai dan selalu kena histeria (orang2 di sini yang bercerita)

ATTITUDE
Hari kedua kelas, pelajar2 ni selamba jer buat assignment masa aku tengah mengajar. Aku biarkan saja lah walaupun ada juga aku suruh mereka simpan tetapi macam tidak dipedulikan saja.
Hari ketiga, aku tahu mereka memang sibuk buat assignment, masa aku masuk mereka buat tak tahu jer sampai leader mereka kata ”oiii senyaplah miss dah masuk”....tetap juga mereka tak tahu. So, aku pun bagi salam dan ucap selamat sejahtera. Lepas tu aku suruh mereka clearkan meja atau kosongkan meja. Aku suruh mereka semua berdiri dan aku berdiri atas kerusi juga (untuk kawal mereka).
Lepas tu sebelum kelas aku buat sikit teknik untuk mereka rileks dan kosongkan minda. Masa ni ada juga yang main-main masa mula-mula sesi tu, diorang gelak dan tak buat apa aku suruh tapi lama2 mereka ikut...ada dua tiga orang pelajar jer yang menangis ketika ini. Tapi aku tak tahu kenapa mereka menangis. Lepas aku buat ni semua pelajar dah tak buat assignment Cuma lepas setengah jam ada pelajar yang duduk depan sekali pelajar India diorang mengeluarkan assignment dan buat kerja lain. Aku biarkan saja.
Pelajar-pelajar di sini kebanyakannya dari Sabah dan Sarawak hampir 70%. Yang dari Sabah dan Sarawak ini nampak mereka ni ada rasa berjuang datang ke sini untuk belajar dan tak main-main.
Ada juga beberapa orang pelajar lelaki yang duduk di bahagian belakang nampak macam main-main dan tak serius semasa belajar. Masa aku borak-borak dengan mereka ini, mereka kata susah nak belajar sebab tak faham Bahasa Inggeris.
Ok jadi dalam kelas aku guna dwibahasa.

TRANSFORMASI
1. Waktu kelas kat sini rehatnya pukul 12 hingga 1. dan 1-3 kelas mula semula. Jadi pelajar Muslim di sini akan solat lepas pukul 5 di rumah. Kelas aku hari Selasa mula pukul 1-3 juga. So, aku nak buat pukul 12-1 kelas , 1-2 rehat dan solat, 2-3 kelas mula semula. Masalah untuk pelajar Muslim di sini, pentandbiran + pengurusan tidak menyediakan surau untuk mereka. Untuk pelajar Buddha dan Hindu mereka tak ada masalah sebab kuil mereka berdiri segak di depan dan sebelah bangunan kolej. Jadi aku masih tak faham kenapa mereka tidak boleh appoint satu bilik untuk dijadikan surau?

2. Suara hati pelajar Muslim di sini takde orang yang ambik tahu, contoh masa solat terawih mereka mohon tempat solat terawih tapi mereka diberikan kawasan dekat kolam renang di kondo mereka untuk solat. Jadi pelajar tidak merasa selesa.

3. Kokurikulum di sini (kelab dan persatuan) tidak berapa aktif atau mungkin dah terkubur. Alhamdulillah, hari ini ada beberapa orang pelajar yang bertanyakan aku tentang persatuan pelajar Islam di sini. So, aku akan cadangkan mereka masuk PEPIAS atau PKPIM. At least terjaga juga lah ibadah mereka dan hidup mereka lebih bermakna.

Itu jer kot ceritera pengalaman baru aku. Moga kita semua sentiasa memerhati dan berdakwah pada anak bangsa agama kita yang tersasar dan ajak mereka ke landasan yang betul. Untuk yang lain andai ada hidayah untuk mereka yang terbuka dari kata2 dan perbuatan ku terimalah mereka Ya Allah


HARAPAN

Aku mengharap semuanya baik-baik sahaja dan Allah menerima amalan ku !

Doakan aku kuat, wanita besi .......:)
Dan Pelajar2 itu bergerak dalam kehidupan yang penuh dengan Nur Ilahi

2 ulasan:

Mohd Nazir berkata...

bestnya cerita pengalaman tu. Semoga puan terus tabah dalan menghadapi apa jua cabaran mendatang. Mudah mudahan segala usaha diberkati Allah.. hidup wanita besi..

Unknown berkata...

Salam Nazir, so for getting long time to reply ur precious comment in my blog.
Memang pengalaman yang baru dalam hidup saya...
Berkawan dengan pelbagai ragam manusia, cuma satu cita2 saya mentransformasi sesama hamba Tuhan untuk hidup berTuhan dan jangan lari dari Tuhan ....nanti buruk padahnya.
Sekarang ni saya sekarang cari jalan macmna nak bagi kelas ni senyap...sekarang ni baru 70% pencapaian saya.
Apapun saya kena tawan hati student2 ni dulu....
Baru start dengan grooming. Sikit2 lah kot supaya hidup insani lebih memberi makna kepada mereka.