Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

16 Ogos 2010

Puasa Sudah 6

SELAMAT BERPUASA

Mungkin agak lewat blog ini mengucapkan SELAMAT BERPUASA kepada semua pembaca blog ini (walaupun tidak ramai beribu atau beratus sehari), namun ada juga menyinggah menelengku dan mengutip kata-kata yang tak seberapa dari insan wanita kerdil ini. Moga ada cahaya dari ayat-ayat ini yang menjadi penerang dari kegelapan di kubur nanti.

Bulan suci menjelang lagi dan Alhamdulillah kita dapat memasuki pintu itu dengan nyawa dan jasad yang masih ada. Bahkan untuk yang sudah menjadi arwah (bercerai jasad dari ruh)mungkin berpuasa dengan cara mereka sendiri.

Apapun, jika kita rasa berat untuk melawan syaitan dan hawa nafsu kita maka bulan ini memang benar syaitan sudah diikat dan manusia bebas untuk kembali beribadah, menungkapi manis bersama Tuhan (ya, itu pun jika mereka mahu). Amal kebaikan diberi ganjaran berlipat kali ganda dari sebelumnya.

Hati kita yang hitam penuh calitan dosa tetapi rindu kepada NYA akan menemukan jalan yang lurus lagi lapang untuk berlari ke dalam sinar keberkatanNYA. Dengan berpuasa tubuh badan kita menjadi lemah longlai.

Ada orang kata, bulan berpuasa ini kita akan menemukan diri kita atau hasil diri kita yang sebenar untuk setahun sebelum ini. Sama ada kita ini apa jenis manusianya, pemarah, suka mengumpat, suka mengutuk, suka menyakitkan hati orang atau memang kita ini pemurah, pemaaf, suka bercakap baik, rendah hati dan sebagainya. Ada seorang kawan berkata, "hasil dari berpuasa itu senang saja, iaitu kita dapat mengetahui kelemahan diri dan kekurangannya".

Tetapi berpuasa adalah cara yang paling elegan untuk mendapatkan pengetahuan yang penting tentang diri . Para perindu ILAHI bahagia dapat mengetahui tentang kekurangan diri. Maka dengan lemahnya diri adalah alasan spiritual yang paling neutral untuk bersandar hanya kepada ALLAH.

Bila berpuasa kita akan ingat dan terlintas tentang makanan apa yang bagus atau ada untuk berbuka puasa. Sebelum ke bazar Ramadhan mungkinnya sudah tersenarai di dalam softcopy otak kita makanan apa yang nak dijamah. Maka ni'mat untuk orang yang lapar adalah waktu berbuka, meni'mati apa yang diingini.

Kalau anak buah saya, bunyi jer azan, terus terbang ke meja makan macam tak pernah makan beribu tahun seperti ashabul kahfi. Itu cerita puasa untuk makam anak-anak. Puasa kita ni (dah besar) takkan nak makam kanak-kanak lagi. Maka perlu diperbaiki.

Maka, ni'mat makan ketika itu hanya ni'mat ragawi. Setelah manisan tertelan, gulanya berubah menjadi asam di sela-sela gigi. Setelah makan malam habis, ni'mat itu berganti menjadi ngantuk yang segera menguji hati yang ingin segera tenggelam dalm sujud panjang. Dengan apa kita berbuka? Adalah soalan ragawi. Hal itu tidak pun salah, kerana di dalam jawabannya, yakni ketika saat berbuka tiba, ada kesyukuran yang tulus bersama hidangan yang tersuap.

Dengan modal apa kita berpuasa? Jika bermodal perut, yang menjadi persoalan tentu adalah perut ketika kosong. Jika bermodal hati, bagaimana jika hati berubah dari malam niat untuk berpuasa tetapi tengah jalan mencari seteguk air.

Carilah makna disebalik puasa anda!

Tiada ulasan: