Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

21 April 2011

Hormati dalam Perbezaan

Salam anda semua,

Apa khbar anda semua? Tentu ada yang baik dan tak baik.....
Apapun , dalam motivasi kita diajar agar lebih positif. TODAY IS A GREAT DAY!!!!!!!

Macamna anda punya pemikiran dari hari ini dan semalam? Ada perubahan? Macamna warna kulit anda hari ini dan semalam ? Ada perbezaan.? Saya? Masa kecil warna kulit saya lain dah besar warna lain tetapi tetap cerah,.....hehehehe.....

Ok soalan di atas bukan saja2 lawak ...tetapi untuk mengajak anda melihat bahawa setiap hari kita bergaul dengan manusia...dan mereka semua mempunyai wajah yang berbeza, warna kulit yang berbeza, hati berbeza dan rambut yang berbeza. Tetapi adakah dengan perbezaan itu membuat kan kita boleh gelak2 kan mereka dan kutuk mereka...contoh kalau dia hitam dan kita hidup di kalangan orang yang kulit cerah, kita tak boleh kutuk mereka.

Sebab macamna dia nak jadi putih macam kita. Itukan kerana pembawakan genetik mungkin atau apa2 saja faktor yang dia tidak boleh ubah.

Cerita ini saya nak bawa ada kaitan dengan seorang pendidik yang berlatarbelakang agama dan mungkin pemikirannya berbeza dengan saya atau mungkin kawan2 sekeliling saya.

Dijadikan cerita, saya menelefon adik saya dan dia kata tengah cari parking dah 2 jam tak jumpa2 dekat KL, kemudian saya kata selawatlah atau baca surah an-Nasrah. Kemudian saya letakkan telefon dan ustaz tu kata, "apa? baca apa ? (sambil dia gelak2 seolah2 mengejek saya)....kemudian saya cakap, " Ustaz diam!" sebab saya tahu apa maksudnya.

Ustaz ini cakap, saya menyalahguna al-Quran. Untuk cari parking baca ayat Quran. Dan saya kata, ustaz, perbuatan saya ini adalah adat masyarakat saya dan saya rasa tidak berdosa, dan kemudian saya cakap saya cari parking nyanyi lagu " ingat mati ingat sakit ingatlah saat kau sulit....." .....saya cakap kalau saya cari parking sambil nyanyi lagu black metal ok tak....atau saya cari saja parking sambil pemikiran saya jauh dari Allah. Adakah itu lebih baik.....

Dan sebagai seorang pensyarah psikologi saya memang banyak berbeza pendapat dengan ustaz ini, yang pemikirannya adalah seperti pemikiran Amerika 70an atau English dalam zaman sekularisme.......mengasingkan agama dari kehidupan. Please check your brain schema, from where u get all those thing. Jangan jumud dengan pemikiran sendiri. Kita kan suruh mengkaji dan belajar dari hidup dan sampai mati. If u think ur thought is correct go thru with it but dont insult me...it is a sin ..........(i think, because i am not ustazah)

Dan dalam entri ini satu saya mesej saya, Ustaz ini sudah mengejek pandangan saya......

Dan saya memang tidak pandai untuk berhujah, doa saya berbuat baik dan bersangka baik, saya hormati pandangan ustaz....dan hormati pandangan orang lain walaupun ustaz rasa saya salah.....(saya salahkah?)

ps: Cuba memahami tingkahlaku ustaz ni!!!!!!!!!!!

Dan tolong yer...sebab kita tak hormati orang lain sebab itu dunia ini berperang2....

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jadikan perbezaan itu suatu rahmatan, sehingga kita dapat mensikapi perbezaan dengan bijaksana.

El Nahlu berkata...

tidak ada penyalah gunaan membaca al-Qur'an . .. hanya pada tempat2 dan masa2 yang jauh dari syari'at saja yang tak boleh baca al-Qur'an..

kapan dan dimana saja kita sesuai baca al-Qur'an . . . apatah lagi dalam keadaan yang susah dan memerlukan pertolongan-Nya . . . sebab Bagi Allah, tak ada yg susah... Kalau Allah udah bilang Kun...Fayakuun..." QS. Yasin : 82

solawat,, masya Allah,, sangat penting,, :)

puan,, tak ape,, "watawa shoubil hak, watawa shoubis shobr" QS. al-Ashr : 3 . . .

Unknown berkata...

Terimakasih atas ziarah kamu yang kerap dan idea yang saya amat setujui.