Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

26 April 2011

Tanah Kubur

Salam sahabat semua.....

Ada satu entri dari kawan saya nak saya kongsikan pada semua...tentang masa depan kita semua.....

Bestkan kalau kita mati jasad kita tak lupus.....?


Di suatu tengahari, selepas kuliah daripada Ust Husni (Zakat)

Seripagi : Laa saya baru tahu yang orang kata kubur tu tanah 'leasehold' tu maksudnye apa..
Pakcik : Hmm selama nie kamu ingat macam mana?
Seripagi : Selama nie saya ingat memang la semua tanah tu 'leasehold' sebab semua yang ada di dunia ni kan
pinjaman Allah jee..

Pakcik : Habis tu sekarang yang kamu faham macam mana?
Seripagi : Tadi ustaz cakap, 'leasehold' tu maksudnya, setiap kubur boleh digali semula untuk 'top-up' dengan jasad lain kalau dah tak ade tanah kubur. Itu sebabnye tak boleh ada binaan atas kubur, nanti nak top-up susah.

Pakcik: Tapi ade juga yang dapat tanah kubur freehold. Awak nak satu?
Seripagi : Haa? ade ke? Cemana?

Pakcik : Kenalah jadi VIP.. kalau VIP kubur tu untuk dia je, nak tanam orang lain tak boleh dah..
Seripagi : ohhh nak kena jadi VIP la pulak

Pakcik : Awak pun boleh jadi VIP!
Seripagi : Saya? Nak jugak.. mcm mana?

Pakcik : Matilah syahid atau hafaz lah Al-Quran. Jasadnya tak hancur dek bumi. Jadilah dapat lah kubur freehold sebab tak boleh nak top-up!
Seripagi : Saya setuju!! :)


PS: Kalau kita nak beli rumah biasanya kita akan tengok rumah yang statusnya freehold, jadi kita akan duduk lama2 sampai anak cucu cicit kita...tapi tanah leasehold ni kita hanya duduk ikut kontrak, kalau dia bagi 100 tahun selama waktu itu lah kita duduk....tapi kalau kubur kita freehold kita boleh duduk lama2 dalam tu sampai hari kiamat dan takde orang yang berani korek kubur kita sebab jasad kita tak hancur....

MMg insaf jika kita ingat mati.....

2 ulasan:

ummu ammar berkata...

salam.... aduhai.. bila baca posting saleha kali ni.. menyebabkan semangat kak shila untuk mengulang al-Quran meluap2 kembali...
ya Allah jangan Kau hilangkan al-Quran dari dalam ingatan dan jiwaku... aku ingin menjadi ahliMU.. ahlul Quran ahlullah....

Dalam proses mengajak teman sehidup semati sama-sama menghafaz al-Quran dan mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian.. insyaAllah....

Istajib du'aana ya Allah....

Unknown berkata...

InsyaAllah akak, saya pun pernah bercita2 untuk menjadi hafizah juga tapi tidak kesampaian...menang johan hafizah ada jugaklah masa sekolah dulu....tulah niat untuk anak2 tapi bila tgk ada beberapa kawan dari indonesia mmg dah bagi anak mereka hafaz Quran meluap2 lagi perasaan....

InsyaAllah Quran didalam sanubari dan yang penting dalam tingkahlaku kita.

Sebab tu saya marah kalau ustaz (kita panggil ustaz) mcm tak hormat Quran...

Hakikatnya Quran mmg sumber kejayaan....saya yakin dengan itu