Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

19 Januari 2011

Mental Check

Salam ,

Baca tak akhbar hari ini tentang penyakit mental dikalangan warga Malaysia adalah kedua tertinggi selepas penyakit jantung.

Hemm , kenapa perkara ini berlaku? Tentang statistik tu kena cek semula kat Kementerian Kesihatan Malaysia lah....for the details knowledge.

But to higlight here adalah tidak patut perkara itu berlaku sebenarnya kerana agama rasmi agama Islam (jika ramai yang sakit mental orang Islam).

Tapi kalau tengok kes bunuh seperti bakar mayat, rogol, siat orang dan sebagainya ..memang perkara ini dilakukan oleh orang sakit mental.

Apa penyakit mental? Tak sempat nak ulas di sini. Boleh search mana2....

So dalam suratkhabar menteri Kesihatan suruh semua sekolah dan jabatan pekerjaan untuk buat mental check kepada semua pelajar dan pekerja untuk melihat tahap kesihatan mental mereka.

Macamna nak buat tu, salah satu sebab orang sakit mental adalah kerana tidak dapat cope dengan problem yang datang maka menyebabkan stress....lepas tu terjadi kemurungan dan maka lahirlah penyakit2 mental yang lain. Jika kita tidak mengambil oleh sebagai benteng yang kuta tu yang masuk jin dan iblis. Tambahan pula sekarang dekat Tv drama dan filem semua nak tayang hantu tu yang hantu pun datang kat manusia. Nauzubillah!

So, baca selawat Shifa, Tafrijiyyah, amalkan Surah2 pilihan seperti Surah Nasrah, Kursi ...solat tu yang sentiasa dirikan. Dengan kata lain, amalan spiritual perlu ada dalam diri manusia.

Akhirnya,
Lagu ini ada kaitan juga dengan mental that you have to be strong.

Mind Check lyrics
i'm still around..i'm still awake..
trouble may come, but i'll be brave..
whoever thinks i'm a loser
will get a punch from me...
coz i'm still around..
and i'm still awake..

it has to begin somewhere..
it has to start sometime..
but trouble may come in between
make no mistake..feel no regret
and i'll be alright

my weakness is my strength..
i will find my weakness..
to gain my strength..
the more i wait..the more i find..
i will find my weakness..
control my temper now..
control my anger now..
turn the table now..i will find my weakness..

Tiada ulasan: