Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

31 Mei 2011

Bicara Psikologi: Islamisasi Ilmu

Malam tadi berbual dengan suami dalam kereta (sedang menuju ke rumah mak)....

Suami berkata, apa maksud Islamisasi ilmu? saya senyap...emmm...suami menambah, islamisasi ilmu adalah kepada fai'lnya (yakni orang yang menerima ilmu itu).

Ilmu Tuhan kan itu suci murni, apa saja ilmu itu memang dari Tuhan, justeru bagaimana seorang manusia menerima ilmu dari Tuhan. Ilmu itu dihantar kepada para Nabi, Rasul dan orang2 yang suci. Justeru, ilmu yang suci itu hadir di sisi insan kamil dengan penuh kelengkapan dari Rabb.

Dan bagaimana mafulnya pula, Prof Dr Naquib Al-Attas pernah ditanya, bagaimana ingin dikatakan how to islamise the cockroach (lipas)? dan Prof menjawab hanya orang yang bodoh bertanyakan soalan demikian.

Suami saya menambah....Islamisasi ilmu itu harusnya dari orang yang akan menerima ilmu Tuhan itu nanti.

Dan saya terdiam sambil otak berfikir ligat...."bilalah buku saya nak terbit ni?"...dan bagaimana PHD saya?...emm...

Ya Allah! Rintihan hamba hanya padaMU.

Dan seorang sahabat di Kolej pun selalu berkata, bila lagi Saleha nak terbit buku....? dan saya hanya bermain dengan tulisan mengarang dan tidak habis....mmg perlu lebih berdisiplin...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Disinilah (blog) saya belajar menulis dan meluahkan pikiran.

Semoga Allah memberikan ilmu yang Barokah kepada kita.