Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

14 Mei 2011

Ekspresi Penghargaan Guruku

Sedar atau tidak. Sebenarnya separuh dari kehidupan kita adalah bersama dengan seseorang yang bergelar guru @ cikgu @ Dr @ Puan @ Ustaz @Ustazah. Sebahagian dari ilmu yang kita perolehi dan sikap kita adalah dipengaruhi oleh guru.

Pengalaman saya sebagai seorang manusia juga tidak pernah terlepas dari pengaruh seorang guru. Guru memainkan peranan yang amat penting di dalam kehidupan kita.

Sempena Hari guru ini saya mengucapkan Terima kasih atas ilmu yang diberi. Kepada bapa saya, adalah guru yang mengajar saya sejak kecil, mengenal huruf ABC dan alif Ba ta. Yang menjadi pakar rujuk saya dalam subjek Pengajian Islam dan Matematik dan menanamkan akhlaq yang mulia kepada saya. Kepada ibu saya yang mengajarkan saya ilmu masak memasak dan ilmu rumahtangga sehingga saya membesar menjadi isteri yang rajin (hihihi...tanya suami saya leee).

Dan juga kepada abang2 saya yang banyak membantu dalam kehidupan saya sebagai pelajar dan mahasiswa....menghantar saya ke sekolah, menolong saya mendapatkan buku2 dan peralatan sekolah dan sebagainya.....Along Saudi, Angah Mahir, Wan Sukri....dan adik2 ku juga dengan gelagat kalian aku belajar Fadil dan Arifin.

Kepada ustazah di Taski Sy. Aishah Batu 14 Kajang. Yang sentiasa melayan kerenah saya masa di awal pendaftaran. Yang menangis hari2 setiap pagi dan ustazah memujuk saya ...saya dapat merasakan kelembutan diri ustazah dalam mendidik saya.

Kepada guru Cina saya yang pertama, dah lupa nama tapi masih ingat muka. Cikgu mengajar saya mendisiplinkan diri dan Cikgu India darjah satu saya.

Kepada Guru di Sekolah Kebangsaan Seri Sekamat, dari mereka saya membina diri menjadi orang yang berkeyakinan dan berdaya saing. Cikgu Asma yang suka guna token ekonomi dalam kelas untuk meningkatkan motivasi belajar kami, Alhamdulillah , banyak kes dalam kelas saya guna cara yang sama dengan cikgu, dan pelajar saya berjaya seperti yang saya harapkan. Cikgu Samsidar yang suka memgang rotan dan saya menjadi mangsa rotan sebab otak lembab sifir menyebabkan saya malu dan serik setiap kali saya je yang kena denda, maka saya buat teknik yang baru.....dan akhirnya saya menjadi orang yang terpantas.

Arwah cikgu Rohana yang mengajar kemahiran ilmu rumahtangga, ayat cikgu, kalau perempuan yang baik, nampak sampah satu dekat rumah pun dia kutip....saya membesar dengan kata2 cikgu. Orang perempuan kena rajin di rumah, jangan gah di tmepat kerja saja tapi yang hebat balik rumah pun tetap jaga makan minum suami dan anak2.

Dan kepada semua yang pernah mendidik ku secara formal atau pun tidak....

Untuk arwah guru2 yang telah tiada di dunia lagi, Pn Rohana, Ustz Nurhayati, Ust Amin Husin....moga kalian tenang dan bercahaya di kubur sana.

Pada guru2 yang lain di Sekolah Sg Sekamat, Sekolah Agama Simpang Balak, Sekolah Agama Menengah Batu 10 Cheras, Sekolah Agama Men. Tinggi Tengku Ampuan Rahimah Banting, Kolej Islam Darul Ehsan (KUIS), Uni. Islam Antarabangsa Matrikulasi, UIAM Gombak, Public Mutual Berhad (kak Zaiton dan Kak Azizah Saad)......Not a single life i did but it all from all of u......ur effort, ur mind, ur energy……

Juga kepada suami tersayang, rakan konfrontasi ilmu, rakan kongsi ilmu dan pengetahuan, dalam masa 7 tahun banyak perkara yang dipelajari darinya. Secara tidak langsung cara berfikir saya juga dipengaruhi oleh beliau. Terima kasih atas setiap nya.

Sebab itu lepas solat perlu berdoa untuk guru selepas ibubapa….Betapa tingginya martabat guru.

Akhirnya jangan lupa Rasulullah sebagai guru yang agung!

SELAMAT HARI GUR

Tiada ulasan: