Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

08 Mei 2011

Sejarah Hari Ibu.....

Ibu Kaulah segalanya,
walau kadang aku terasa
tapi jasa mu lagi besar .....

Hari ini semua orang menyambut hari ibu, belikan ibu hadiah, buat jamuan, makan makan dan sebagainya....

Alhamdulillah , aku masih dikurniakan akal untuk berfikir....ada juga org yang baca entri aku tapi masih menyambut dan meraikannya.....

Masing2 lihat pada niat...tapi aku tidak sambut tanpa usul periksa....tak salah meraikan ibubapa tapi itukn kewajipan apa yang Islam ajarkan...

Hormatlah ibu kamu.....Banyak dalam surah2 di dalam Quran yang menceritakan itu....

Masa saya belajar di UIA subjek Psikologi Islam, ada satu buku yang kupas hadis Nabi, orang Kristian dan Yahudi tidak akan senang dengan kamu sehingga kamu masuk lubang mereka seperti cicak masuk ke dalam lubang....ohh maafkan saya, kerana hadis itu matannya mungkin tidak berapa tepat....

Cuma apa yang saya ingin sampaikan, kalau sebelum ini saya reject sambut hari wanita sedunia begitu juga saya mempertikaikan amalan Mothers Day. Sebagai orang yang berilmu kita tidak harus mengikut budaya barat ini namanya Westernization, jajahan oleh barat melalui budaya...ini menyebabkan hati dan minda kita lumpuh, mengikut sahaja apa yang diwar2kan.....Saya memang tidak suka!

Tapi bukan bererti saya melupakan ibubapa saya...itu sudah kewajiban....hari ini saya amat marah dan tersinggung dengan seorang anak yang marah kepada ibunya kerana lupa menyediakan bihun sep yang saya pesan dengan katanya " Apa mak ni , lupa pulak"....saya hampir tidak boleh makan di gerai itu lagi...ingin saya menegur budak itu tetapi nantilah tunggu masanya atau saya akan bagi nota pada budak itu nanti.......Jangan mengangkat suara pada ibu (inagtan untuk saya juga), ibu melahirkan kita sangat susah bertarung nyaawa seperti menempah maut ...sakit tidak boleh digambarkan....mengapap kita harus lupa pada ibubapa kita? ...

Selepas berkahwin, ramai ibubapa terasa hati dengan anak2....tapi kita harus memberi yang adil kepada ibubapa kita, mereka hanya hidup beberapa tahun sahaja....sayangi mereka....

Nota ini saya nukilkan , bukanlah tidak membenarkan anda menyambut hari ibu tetapi carilah alasan yang lebih munasabah, apa kata anda selidiki tarikh2 dalam Islam, mungkin tarikh perkahwinan Nabi MUhammad dan Sydt Khadijah atau tarikh lahir Sy Khadijah atau tarikh lahir Sydt Fatimah Penghulu pertama wanita syurga.....harap2 sahabat2 boleh selidiki tarikh itu...sesiapa yang pakar diharapkan anda dapat membuat sedikit penyelidikan. Saya juga ingin menyambut tarikh keramat hari ibu tapi saya tidak suka 2 minggu dalam bulan Mei untuk sambut hari ibu.

Hari ibu yang disambut pada 21 haribulan Mac setiap tahun telah diterima oleh semua penduduk dunia, tidak terkecuali negara-negara Islam sepertii Malaysia. Seperti "Hari Bapa" dan "Valentine", umat Islam, tanpa usul periksa menerima bulat-bulat apa yang diperkenal dan dianjurkan oleh dunia Barat. Maka berbagai ucapan dan ungkapan diluahkan kepada siibu yang kadang-kadang si anak hanya berkesempatan bertemu dengannya dua atau tiga kali setahun.
ASAL USUL HARI IBU
Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.
Dalam tempoh tersebut juga, kebanyakan rakyat England yang faqir dan miskin, akan bekerja sebagai pembantu rumah. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan, dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.
Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church. Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja.
Di Amerika Syarikat, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi " The Battle Hymn of The Republic" (TBHoTR). TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika. Ungkapan "Hallelujah" dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia.
Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother's Church di Grafton, West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak dari itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.
Anna Jarvis, dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Biarpun sebahagian besar negara-negara di dunia menyambutnya pada hari yang berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium masih merayakannya pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei.
Justeru, apakah justifikasi orang-orang Islam merayakan hari tersebut ?
Terjemahan oleh webmaster dari History of Mothers Day

Rujukan:
Diambil pada 6 Mei 2011 di http://www.maahadsas.edu.my/home/artikel/96-jangan-sambut-hari-ibu.html

Tiada ulasan: