Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

16 Februari 2011

I Become Everyhing

Saya sedar siapa saya ini, dan sebab itu saya memilih bidang mengajar. Bukan menyatakan bahawa saya adalah AMAT BAGUS dan ILMU saya BANYAK. Tetapi sebab saya kurang bagus dan ilmu kurang maka saya menjadi pengajar. Kerana dengan menjadi pengajar saya akan terus belajar dan saya cintakan dunia keilmuan.

Menjadi guru adalah seperti menjadi ibu.....kita akan menjadi segala-galanya, dan memgang semua peranan dan tanggungjawab. Amat letih , amat lelah tetapi dalam masa yang sama kita memang perlu menyelesaikan amanah dengan jaya dan berkualiti.

Kerana kita memegang jiwa orang lain, dan kita bukan mengendalikan mesin atau sesuatu benda bukan hidup tetapi hidup dan amat mempunyai perasaan.

Maka, seperti Rasulullah itu lah kita harus jadi....

Dan sekarang saya memang lemah untuk semua ini. Tetapi graf kelemahan yang jatuh ini harus saya naikkan kembali peratusnya.

Saya di dalam proses menaikkan graf peningkatan diri saya kembali....dan saya masih di dalam proses penurunan. Doakan saya !

I Am A Teacher

I am a counselor and psychologist to a problem-filled child,
I am a police officer that controls a child gone wild.
I am a travel agent scheduling our trips for the year,
I am a confidante that wipes a crying child's tear.
I am a banker collecting money for a ton of different things,
I am a librarian showing adventures that a storybook brings.
I am a custodian that has to clean certain little messes,
I am a psychic that learns to know all that everybody only guesses.
I am a photographer keeping pictures of a child's yearly growth,
When mother and father are gone for the day, I become both.
I am a doctor that detects when a child is feeling sick,
I am a politician that must know the laws and recognize a trick.
I am a party planner for holidays to celebrate with all,
I am a decorator of a room, filling every wall.
I am a news reporter updating on our nation's current events,
I am a detective solving small mysteries and ending all suspense.
I am a clown and comedian that makes the children laugh,
I am a dietician assuring they have lunch or from mine I give them half.
When we seem to stray from values, I become a preacher,
But I'm proud to have to be these people because ...
I'm proud to say, "I am a teacher."

by
Stacy Bonino

Tiada ulasan: