Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

15 November 2010

Kuku Panjang

Salam semua....
Esok adalah hari Arafat...
Penuhi hari itu dengan doa dan ibadah....
Memohon pada Allah , merintih atas kekurangan....
Hari itu adalah hari pertemuan Adan dan Hawa selepas berpisah lama dari Syurga...
Dicampak oleh Allah kerana melanggar perintahNYA.
Sebagai hamba yang lemah ambil iktibar yang boleh kita kongsi bersama.

Tajuk di atas memang takde kena mengena dengan entri permulaan saya.
Sabtu baru ini ada kelas modular...
Saya cuma hairan dengan beberapa orang pelajar antarabangsa yang kebanyakannya pelajar saya dari Indonesia yang suka menyimpan kuku panjang.

Mengapa mereka suka simpan kuku panjang. Saya tidak teragak2 akan terus menegur mereka sahaja. Sebab saya tidak suka orang kuku panjang. Rasulullah suka tidak suka akan kuku panjang.
Kenapa kita harus menyimpan kuku panjang?
Adakah kerana suka-suka? Terikutkan kawan? Mak atau ayah yang suruh?

Semua orang yang pernah menyimpan kuku panjang (yang saya tanya), semua kerana suka2 dan hanya fesyen kononnya.

Hipotesis saya pula, orang yang menyimpan kuku panjang ini selalunya tidak solat....Betul ker? Boleh komen? Kalau saya salah .....

sunnah nabi jarang nak ikut ..
Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.


Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.


Percayalah.


Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.


Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Sebab itu dalam amalan2 menyambut hari kebesaran dalam Islam seperti Hari Arafat, Hari Raya, HAri Jumaat dan sebagainya...mesti antara amalannya adalah memotong kuku.

Dari Anas bin Malik bermaksud:
Sudah ditentukan waktu kepada kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada 40 malam.
(Riwayat Muslim).

Kenapa? Wahai yang berkuku panjang, FIKIR dan ZIKIR....

Ohh ya...untuk orang yang suka membela kuku panjang, mereka juga memiliki hati yang kotor. Anda tahu apa jadi kalau orang hati kotor...

Mereka ini
1. Degil
2. Tak suka dengar pada kebaikan
3. Berkawan dengan syaitan

dan sebagainya.

Dulu, anak buah saya juga suka bela kuku panjang. BAnyak kali dan berbuih sudah menyuruh , menasihati dan bermacam lagi yang saya lakukan semata-mata untuk dia berkuku pendek...

Akhirnya, saya hanya berdoa untuk dia sahaja.

Pada suatu hari di kampung ibunya di Kelantan, saya berjumpa dengan dia. Apabila saya tengok kuku dia...amat terkejut...HAa...dah pendek...hihihi...saya tersenyum. Kenapa kuku pendek pula ni? Tanya saya kepada dia...dia pun bercerita malam tadi, dai bermimpi ada seorang atuk tua berpakaian serba putih dan berserban datang kepadanya. Atok itu hanya tunjuk pada kuku dia yang sangat panjang sambil muka kegarangan.

Bangun pagi terus dia cari ketip kuku dan potong kukunya....

Agak2, anda semua ini, sampai ada mimpi yang menakutkan baru nak POTONG KUKU....

Salam Ingatan,



ps: INGATKAN NAK LETAK GAMBAR KUKU PANJANG...RASA GELI PULA (INI MENUNJUKKAN SAYA TAK SUKA BENAR DENGAN KUKU PANJANG)

1 ulasan:

Syahaadah berkata...

mak sy kata..
"kuku pnjang-pengotor"
mak sy kata..
"kuku pnjg -cam setan"
mak sy kata..
"kuku pjg-cam jalang"
mak sy kata..
"kuku pjg-geli kalu masak nk makan..ntah pe yg dikoreknya"

jadi..renung2kanlaa..ni baru kata mak, blum org len lagi yg berkata..huhuh~~~