Untuk Posting Terkini Sila 'Scroll' Ke Bawah

Ingin Menyambung Diploma di Kolej Islam Unik, Daftar di sini

Kolej Dar Al Hikmah menawarkan : Diploma Psikologi, Diploma Kaunseling, Diploma Syariah, Diploma Usuluddin, Diploma Perakaunan, Diploma Muamalat, Sijil Pra Sekolah, Pertanyaan & Memohon klik http://www.hikmah.edu.my/test/e-mohon.php HUBUNGI 013-268 8283 (Pn.SaLeHa)

11 November 2010

Sandwich Telur

Alhamudillah,

Hari ini sempat bersarapan dengan sandwich telur mayonis yang mudah dan ringkas beserta nasi goreng merah buatan saya...hihihi....

Ada orang yang masak telur dulu dengan merebus kemudian kupas kulit hancurkan dan campur garam...tetapi dengan keterbatasan yang saya ada dengan menjengah perkara lain seperti melipat baju, siapkan Husin ke sekolah dan adiknya tiga yang lain maka saya hanya sempat pecahkan dua biji telur masak dalam kuali sambil letak minyak sedikit dan hancurkan campur garam dan lada sulah juga mayonis maka siapppppp......

sandwich telur rebus... - Fotopages.com

gambar hiasan

Tapi gambar di atas tu hiasan saja, sandwich saya tak sempat nak potong cantik2....tak sempat....

Maka dalam keterbatasan yang saya ada, saya masih ingin meyulam kasih sayang dalam keluarga saya yang dalamnya ada suami, anak-anak, ibu bapa dan adik beradik (kami keluarga besar) dengan hasil tangan saya sendiri.

Selalu juga suami pesan kalau masak jangan dengan hati marah2, emosi, badmood dan sebagainya (kadang2 saya juga terblender perkara yang kurang baik itu), tetapi dengan latihan dan proses yang saya lakukan saya berjaya tempuhi perkara demikian.

Maka sarapan yang saya sediakan pagi tadi walau dalam kesibukan dan keterbatasan kami dapat rasakan ianya penuh dengan kemanisan kasih sayang halawatul mahabbah (bagus juga kalau letak nama untuk sandwich tu...hihihi).

Saya pernah ditanya oleh seorang kawan, "Sal, tak rasa letih ke dengan kerja, belajar lagi, jaga anak lagi, urus rumah lagi, masak lagi". NAh, tentu jawapan saya " Memang letih".

Tapi, keletihan itu harus jalani dengan hikmah. Contoh, kalau kita punya masa yang banyak tentu sandwich telur kita lebih molek wajahnya. Tetapi kita jangan menambah letih kita dengan hal yang lebih remeh temeh. Kita harus jalani hidup seadanya.

Misalnya, kalau si isteri cakap dengan suami " bang, baju abang tinggal satu lagi tak iron", tapi si suami harus bertindakbalas dengan "tak apalah, biasa2 saja. Nanti sempat abang habiskan"

Untuk isteri yang bekerja (bukan semua dapat pilihan untuk jadi suri rumahtangga sepenuh masa):

Sesibuk manapun kita jangan lupa sentuhan kasih sayang (attachment dengan anak2), jangan biarkan orang lain menabur kasih mereka terhadap anak kita. Biar anak2 melihat kita yang UTAMA dalam hidup mereka. Mereka adalah harta kita di kubur nanti. Doa mereka mampu memberi cahaya kepada rumah kita yang gelap sana.

Sentuhan kasih sayang itu pelbagai cara mengikut cara hidup masing-masing. Jika saya yang tidak berapa suka makan di luar, masak yang ringkas dan mudah (tanpa guna aji dan perencah segera) adalah kegemaran saya. Maka, kalau si anak memuji, "mama masak sedaplah". Itu kerana kita tahu apa rasa dan nature kegemaran anak kita.

Jangan lupa amalkan petua Sy. Fatimah Az-Zahra puteri Nabi. TASBIH ZAHRA perlu dibaca sebelum tidur, moga2 semua tugasan rumah kita mudah dan senang. Mungkin ada malaikat yang membantu dengan perintah Allah SWT. Jika di sisi saya, saya banyak bantuan dari ibubapa saya, anak buah saya, kakak2 saya atau kadangkala bekas maid2 saya.

Kita sebagai ibu harus mengambil suri teladan wanita pertama dalam hidup kita puteri Nabi sebagai contoh dan teladan. Rasul Allah s.a.w. sangat mencintai puterinya ini. Fati­mah Azzahra r.a. adalah puteri bongsu yg paling disayangi dan di­kasihani junjungan kita Rasul Allah s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w. merasa tak ada seorang pun di dunia yg paling berkenan di hati beliau dan yg paling dekat disisinya selain puteri bungsunya itu.

Demikian besar rasa cinta Rasul Allah s.a.w. kepada puteri bongsunya itu dibuktikan dgn hadits yg diriwayatkan oleh Ibnu Abbas. Menurut hadits tersebut Rasul Allah s.a.w. berkata kepada Imam Ali r.a. demikian:

“Wahai Ali! Sesungguhnya Fatimah adalah sebahagian dari aku. Dia adalah cahaya mataku dan buah hatiku. Barang siapa menyusahkan dia ia menyu­sahkan aku dan siapa yg menyenangkan dia ia menyenangkan aku…”

Pernyataan beliau itu bukan sekedar cetusan emosi melain­kan suatu penegasan bagi umatnya bahwa puteri beliau itu meru­pakan lambang keagungan abadi yg ditinggalkan di tengah ummatnya.

Untuk mencontohi rumahtangga, kita contohi Sy Ali dan Fatimah. Dua sejoli suami isteri yg mulia dan bahagia itu selalu be­kerja sama dan saling bantu dalam mengurus keperluan-keperluan rumah tangga. Mereka sibuk dgn kerja keras. Fatimah r.a. menepung gandum dan memutar gilingan dgn tangan sen­diri. Ia membuat roti menyapu lantai dan mencuci. Hampir tak ada pekerjaan rumah-tangga yg tidak ditangani dgn tena­ga sendiri.

Rasul Allah s.a.w. sendiri sering menyaksikan puterinya se­dang bekerja bercucuran keringat. Bahkan tidak jarang beliau ber­sama Imam Ali r.a. ikut menyingsingkan lengan baju membantu pekerjaan Sitti Fatimah r.a.

Banyak sekali buku-buku sejarah dan riwayat yg melukis­kan betapa beratnya kehidupan rumah-tangga Imam Ali r.a. Sebu­ah riwayat mengemukakan: Pada suatu hari Rasul Allah s.a.w. berkunjung ke tempat kediaman Sitti Fatimah r.a. Waktu itu puteri beliau sedang menggiling tepung sambil melinangkan air mata. Baju yg dikenakannya kain kasar. Menyaksikan puterinya menangis Rasul Allah s.a.w. ikut melinangkan air mata. Tak lama kemudian beliau menghibur puterinya: “Fatimah terimalah kepahitan dunia utk memperoleh keni’matan di akhirat ke­lak”.

Fatimah pernah mengeluh krn tapak-ta­ngannya kasar akibat terus-menerus memutar gilingan tepung. Ia keluar hendak bertemu Rasul Allah s.a.w. Karena tidak ber­hasil ia menemui Aisyah r.a. Kepadanya diceritakan maksud ke­datangannya. Ketika Rasul Allah s.a.w. datang beliau diberi­tahu oleh Aisyah r.a. tentang maksud kedatangan Fatimah yg hendak minta diusahakan seorang pembantu rumah-tangga. Ra­sul Allah s.a.w. kemudian datang ke rumah kami. Waktu itu kami sedang siap-siap hendak tidur. Kepada kami beliau berkata: “Kuberitahukan kalian tentang sesuatu yg lbh baik daripada yg kalian minta kepadaku. Sambil berbaring ucapkanlah tasbih 33 kali tahmid 33 kali dan takbir 34 kali. Itu lbh baik bagi kalian daripada seorang pembantu yg akan melayani kalian.”

Sumber sini.

Itulah coretan saya untuk hari ini.

Sama-sama doakan kami ibu-ibu ya (oohh...yang bapa-bapa juga didoakan)


Tiada ulasan: